Evropské spotřebitelské centrum

U Lufthansy pokračuje stávka – cestující mají právo na bezplatnou péči

Stávka palubního personálu Lufthansy zahájená v pátek nekončí, a naopak se rozšiřuje a má se protáhnout do dalších dnů tohoto týdne. Dopadne tak na daleko víc cestujících, než se původně zdálo, jejich počet překračuje 100 000. Dopravce jim je ale povinen poskytnout přesměrování na náhradní let v nejbližší možný termín a po dobu čekání bezplatné občerstvení a v případě potřeby i ubytování, jak uvádí Evropské spotřebitelské centrum ČR.

Podle dostupných informací společnost Lufthansa přesměrovává cestující na lety jiných dopravců. Cestující, kteří mají zakoupenou letenku na let v tomto týdnu, by měli Lufthansu kontaktovat a v případě problémů se následně obracet na Evropské spotřebitelské centrum či Úřad pro civilní letectví.

„Lidé mohou také odstoupit od smlouvy a požádat o vrácení peněz. V takovém případě nemá dopravce povinnost další péče,“ říká Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR, které se zabývá právy spotřebitelů na evropském trhu. Toto právo cestujících je stanoveno evropským nařízením 261/2004.

Cestující však při stávce personálu letecké společnosti nemají právo na paušální náhradu škody ve výši 125 až 600 eur, kterou lze požadovat v případě, kdy za zpoždění či zrušení letu nese odpovědnost dopravce. Stávku je totiž třeba považovat za tzv. mimořádnou okolnost, které dopravce nemohl zabránit.

Více informací lze najít v tomto článku, věnovaném právům cestujících, jejichž lety byly zrušeny vinou stávky či jiného zásahu vyšší moci.

Palubní personál Lufthansy stávkuje kvůli sporu s vedením letecké společnosti kvůli pracovním a mzdovým podmínkám. Evropské spotřebitelské centrum bezplatně pomáhá řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu, a to mimosoudní cestou.

Více praktických informací o právech spotřebitelů při nakupování na jednotném trhu jsou dostupné na webu ESC ČR www.evropskyspotrebitel.cz.