Evropské spotřebitelské centrum

Lufthansa se musí postarat o statisíce cestujících

Téměř půl milionu cestujících zasáhne třídenní stávka pilotů Lufthansy, která začala právě dnes. Jde o jednu z největších stávek v historii této německé společnosti a dopravce má povinnost se o své klienty v takové situaci bezplatně postarat.

„Musí jim poskytnout občerstvení po dobu odpovídající čekací době na náhradní let a v případě potřeby i ubytování. Lidé mohou také odstoupit od smlouvy a požádat o vrácení peněz. V takovém případě nemá dopravce povinnost další péče,“ říká Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR, které se zabývá právy spotřebitelů na evropském trhu.Toto právo cestujících je stanoveno evropským nařízením 261/2004.

Při stávce personálu letecké společnosti však nemají cestující právo na paušální náhradu škody ve výši 125 až 600 eur, kterou lze požadovat v případě, kdy za zpoždění či zrušení letu nese odpovědnost dopravce. Stávku je totiž třeba považovat za tzv. mimořádnou okolnost, které dopravce nemohl zabránit.

Více informací lze najít v tomto článku, věnovaném právům cestujících, jejichž lety byly zrušeny vinou stávky či jiného zásahu vyšší moci.

Omezení provozu se týká 3 800 letů a vzniklo vinou sporu mezi Lufthansou a unií zvanou Cockpit, sdružující většinu pilotů tohoto dopravce, která v průběhu dvou posledních let požadovala vyšší mzdy a minimálně zachování dalších pracovních podmínek, ale údajně nedostala ani přijatelnou nabídku k jednání.

Stávka byla ohlášena s předstihem a letecká společnost se snažila přesměrovat své cestující na lety jiných dopravců a nabídla pasažérům vnitrostátních letů možnost použít letenky v železniční dopravě v rámci Německa. Stávka zasáhne vedle civilních letů i nákladní přepravu cargo a podle vyjádření dopravce způsobí ztráty v řádu desítek milionů eur.