Evropské spotřebitelské centrum

Na evropských letištích dnes probíhá kampaň o právech cestujících

Víte, na co máte právo při zpoždění či zrušení letu? Nebo jak vysokou škodu vám nahradí letecká společnost v případě, že s vámi na dovolenou nedorazí váš kufr? Nejen to se dnes od 10 do 16 hodin v rámci rozsáhlé kampaně dovídají cestující na 30 velkých letištích po celé Evropě, včetně pražské Ruzyně.

„Mnoho cestujících svá základní práva stále nezná, přestože jim jsou přiznána evropským právem a mezinárodními smlouvami a mohou jim významně ulehčit život. Například když je let významně zpožděn nebo zrušen, má dotčený pasažér právo na bezplatnou péči od letecké společnosti, a to na občerstvení v rozsahu úměrném čekací době, případně i na ubytování na jednu či více nocí,“ říká Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR, které dnešní informační kampaň na letišti Ruzyně připravilo spolu s Úřadem pro civilní letectví a Generálním ředitelstvím Evropské komise pro mobilitu a dopravu.

Cestující může mít také nárok na náhradu škody ve výši 250 až 600 eur (v závislosti na délce letu a nabídnutém náhradním spojení), pokud zrušení či zpoždění letu nezpůsobilo počasí, stávka či jiný zásah tzv. vyšší moci. „Právo na finanční odškodnění má také ten, komu dopravce neumožní nástup na palubu z důvodů překročení kapacity letu,“ upozorňuje Tomáš Večl s tím, že práva cestujících pro lety v rámci EU jsou dána evropským nařízením 261/2004.

Mezi dnes poskytovanými informacemi jsou také informace o tom, do jaké výše zodpovídá dopravce za škodu vzniklou v případě ztráty, poškození či zpoždění při přepravě zavazadel. „Jde o zhruba 33 000 korun. Jedná se však o maximální limit odpovědnosti. Cestující je v případě nutnosti povinen skutečnou výši škody prokázat. Například v případě zpoždění zavazadla doporučujeme, aby si cestující uchovávali účtenky od nejnutnějších věcí, které si po dobu, kdy neměli zavazadlo k dispozici, museli v destinaci zakoupit,“ vysvětluje Ondřej Bárta ze sdružení Sebe spolu (SES), které v České republice koordinuje informační kampaň pro GŘ pro mobilitu a dopravu.

Zájemci dostávají informační materiály v kompaktních uzavíratelných sáčcích, vhodných pro uchování tekutin při bezpečnostní kontrole před odletem. Vedle praktických informací o právech cestujících v nich naleznou také informace o právech spotřebitelů při pronájmu vozů v zahraničí nebo o způsobu reklamace zboží zakoupeného v jiných zemích Evropské unie. Informační balíček obsahuje i drobné dárky v podobě jmenovek na zavazadla či malých nafukovacích míčů do vody, které oceňují zejména ti, kdo odlétají s dětmi za sluncem.

Kampaň na tento den naplánovala na různá letiště v Evropě síť Evropských spotřebitelských center, v jejíž práci jde o první takto rozsáhlou informační kampaň konanou v jeden den. Další informace o právech cestujících lze najít na webu Evropského spotřebitelského centra ČR www.coi.cz/esc, Evropské komise http://ec.europa.eu/passenger-rights či Úřadu pro civilní letectví www.ucl.cz.