(Praha, 15. března 2013) Evropské spotřebitelské centrum bude pomáhat řešit spory také s obchodníky z Chorvatska. Bezplatnou službu mohou Češi začít využívat od 1. července, kdy tato země vstoupí do EU. Při příležitosti dnešního Světového dne spotřebitelů o tom informuje česká pobočka sítě Evropských spotřebitelských center, zabývající se právy nakupujících na jednotném trhu.
„To je jistě dobrá zpráva pro statisíce Čechů, kteří v Chorvatsku každoročně tráví dovolenou. Budou se na nás moci obrátit s případnými problémy, které už s tamním prodejcem nedokážou vyřešit sami. My jim pak můžeme pomoci najít mimosoudní řešení nastalého sporu, a to ve spolupráci s našimi chorvatskými kolegy,“ uvádí Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR.
Může přitom jít jak o reklamace zboží, tak o stížnosti na služby, např. v oblasti cestovního ruchu. Spotřebitel zašle podklady k případu českému centru, jehož právníci situaci posoudí, a pokud bude stížnost oprávněná, předají případ kolegům v Chorvatsku, kteří budou s obchodníkem v jeho mateřštině vyjednávat smírné řešení sporu. Pokud neuspějí, detailně poradí spotřebiteli další možnosti, jak se svých práv na jednotném trhu domoci.
Úspěšnost dosud 29členné sítě Evropských spotřebitelských center při řešení přeshraničních sporů s obchodníky z jiných zemí EU, Norska a Islandu dosahuje téměř 50 %. Vedle přímé asistence podává síť také informace a rady týkající se spotřebitelských práv na jednotném trhu a její loňská statistika čítá 72 000 kontaktů se spotřebiteli. Je zřizována a financována Evropskou komisí a zúčastněnými státy. Chorvatské centrum se tedy stane jejím 30. členem.
Letošním tématem Světového dne spotřebitelů, který každoročně připadá na 15. března, je v EU právě vymáhání práv nakupujících na evropském trhu. Více informací o nich lze najít na www.evropskyspotrebitel.cz.