Evropské spotřebitelské centrum

Poučte se z chyb druhých

Na třech případech ukážeme, jak problémy druhých mohou prospět ostatním spotřebitelům. Má to jednu podmínku – musíme při nakupování přemýšlet a vzít si z jejich příběhu ponaučení.

Spotřebitelé se stále obracejí na ESC s prosbou o radu při problémech s online seznamkami. A to přestože v posledních několika letech před riziky VIP členství či členstvím na zkoušku nabízeným obyčejně za 100 Kč nebo 200 Kč varujeme.

Místo seznámení platí tisíce

Scénář je následující: spotřebitel si řekne, že se zkusí seznámit online, zaujme ho možnost poměrně levného měsíčního členství na zkoušku a zaregistruje se. Po přihlášení si prohlédne funkce online seznamky, ale nabídky seznámení nepřicházejí, tak ji nevyužívá a domnívá se, že členství po měsíci zanikne. Jenže si není vědom toho, že členství se automaticky prodlouží, pokud není vypovězeno včas, a že mu společnost na základě obchodních podmínek strhne z platební karty několik tisíc korun.

A opět platí – prevence je lepší než následná snaha získávat peníze zpět či se bránit vymahačským agenturám, které po spotřebitelích požadují další platby. Je nutné si vždy vyhledat recenze na daného podnikatele a ohlasy jeho předchozích zákazníků. Tak lze předejít mnoha nepříjemnostem.

Není slevy bez důkazu

Česká rodina se vrátila z Chorvatska a na dovolenou nemá nejlepší vzpomínky. Snídaně inzerovaná formou bufetu pro 40 osob působila jako pro osob 10, nesvítilo světlo v koupelně, padala dvířka nástěnné skříňky, neprobíhal žádný úklid. Stížnosti neřešil ani personál tříhvězdičkového zařízení ani delegát CK. Takový je popis ze strany rodiny. Jaká byla realita?

Těžko říci. Ubytovatel nevydal potvrzení o stížnosti ani o existenci či neexistenci závad. Rodina fotograficky zdokumentovala pouze podobu snídaňové nabídky. K dalšímu dokumentace chybí. Přitom je nadmíru vhodné pořídit fotografie či videozáznamy (například u nesvítícího světla) a vzít si kontakt na další účastníky pobytu, jejichž výpověď může žádost o slevu z ceny pobytu podpořit.

Inzerát na naslouchátka

Na závěr máme jeden pozitivní příklad, jak při nakupování uvažovat. Pána ve vyšším věku zaujal inzerát na přístroj zlepšující sluch. Přišlo mu podezřelé, že v něm nejsou uvedeny skoro žádné podstatné informace, např. o prodávajícím, a tak zavolal na uvedené telefonní číslo, aby zjistil podrobnosti. Na lince podnikatele mu ale nebyli schopni žádné informace sdělit, a tak se obrátil na Českou obchodní inspekci, aby si ověřil, zda nejde o problematickou společnost.

Byl přepojen na Evropské spotřebitelské centrum, které při ČOI působí a které v poslední době často řeší spory týkající se zdravotních pomůcek inzerovaných zahraničními subjekty v českých médiích. Spotřebitel tedy nákup neuskutečnil.

A chtělo by se dodat: Každý by měl být obezřetný a pozorný jako on.

 

Tento článek vyšel v časopisu dTest 09/2018.