Evropské spotřebitelské centrum

Jak jdou na udržitelnější spotřebu v 26 zemích Evropy

(Praha, 11. srpen 2022) Mnozí evropští prodejci, výrobci i zákonodárci se snaží o snížení dopadu spotřeby na životní prostředí a větší udržitelnost obchodu. Někde se snaží zatraktivnit opravy či nákupy jízdních kol a veřejnou dopravu, jinde mají aplikaci proti plýtvání potravinami nebo nabízejí 10% slevu na nákup kávy do vlastního přineseného kelímku. Lucembursko má veřejnou dopravu zdarma pro místní i turisty. Síť Evropských spotřebitelských center přináší informace o některých iniciativách z 26 zemí Evropy v této zprávě i na svém webu evropskyspotrebitel.cz.

„Například Rakousko od letoška bojuje proti tunám elektronického odpadu pomocí poukázek, které pokrývají polovinu nákladů na opravu elektrospotřebičů – až do maximální výše 200 eur. Motivuje tak občany investovat do oprav rozbitých elektronických zařízení namísto jejich vyhazování a nákupu nových,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra Česko, které se zabývá právy spotřebitelů při přeshraničním nakupování z jiných zemí EU, Norska, Islandu a Velké Británie.

Francie legislativně motivuje spotřebitele, aby si při reklamaci vybrali opravu místo výměny za nový výrobek. Například pozastavením zákonné záruky po dobu opravy výrobku. Nebo poskytnutím šestiměsíčního prodloužení záruky, pokud spotřebitel požádá prodejce o opravu výrobku. Dokonce se záruka prodlužuje o dva roky, pokud se místo opravy obchodník rozhodne spotřebič vyměnit.

„V jiných zemích jsou re-use haly nebo obchody, kam lidé mohou přinášet nábytek, elektrospotřebiče a další produkty, které si tam zas může kdokoli zdarma nebo za výhodnou cenu vyzvednout,“ uvádí Ondřej Tichota z ESC Česko. Oděvní společnosti mohou vybízet spotřebitele, aby v jejich prodejnách – výměnou za poukázku k dalšímu nákupu – odevzdali obnošené oblečení, které pak bude znovu použito nebo recyklováno.

V Německu budou muset v budoucnu výrobci a prodejci jasně dokumentovat, jak s neprodaným zbožím nakládají, např. zda ho darují nebo dále prodávají za nižší cenu.

„V Dánsku už v roce 2015 vyvinuli aplikaci ‚Too Good To Go‘ k boji proti plýtvání potravinami. Restaurace nebo obchody v ní zveřejňují neprodané potraviny nebo pokrmy, které by jinak vyhodily. Zákazníci se mohou v aplikaci podívat, co je v jejich okolí k dispozici, a vyzvednout si jídlo za většinou velmi příznivé ceny,“ popisuje Ondřej Tichota praxi ze Skandinávie, kde již dlouho fungují systémy zálohování nejen lahví, ale i plechovek. Například v Norsku jich je díky tak vráceno k recyklaci 92%.

Cestou je také nákup například rýže, těstovin, kávy nebo čaje do vlastních donesených nádob. V Nizozemí je i bezobalový online supermarket, kde spotřebitelé nakupují produkty ve velkém a dostanou je v zálohovaných skleněných nádobách. Použité sklenice lze vrátit řidiči zásilkové služby, aby je mohl znovu umýt a naplnit. Údajně tak lze ušetřit až 20 kg plastů na osobu ročně.

Některé lotyšské čerpací stanice vybízí spotřebitele, aby si přinesli vlastní opakovaně použitelné kelímky na kávu. Zákazníci jednoho z největších obchodních řetězců v této zemi dostanou na kávu slevu 10 až 15 procent, pokud si přinesou vlastní kelímek.

A konečně Lucembursko je první zemí na světě, která nabízí veřejnou dopravu zdarma obyvatelům i turistům. Cílem je zvýšit povědomí o ekologicky šetrné mobilitě.