Evropské spotřebitelské centrum

ESC: Sedm rad pro klidnější dovolenou

Kdo se chystá na dovolenou nebo si ji chce teprve zajistit na poslední chvíli, měl by mít na paměti sedm rad Evropského spotřebitelského centra, na co rozhodně myslet a jak se nenechat napálit především při cestách po Evropě.

„K tomu může dobře posloužit i bezplatná mobilní aplikace ‚ECC-Net: Travel‘. Lidé v ní najdou svá spotřebitelská práva pro 101 situací, které mohou nastat při cestování v Evropě, a také fráze v 25 jazycích Evropy pro podání stížnosti či reklamace při konkrétním problému,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra, které pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie a které před prázdninami vydává následujících 7 tipů.

  1. Příplatková past
    Při rezervaci ubytování sledujte, zda jsou v indikované ceně uvedeny poplatky za úklid, místní taxy nebo případný poplatek za platbu kreditní kartou, které mohou původní cenu navýšit. Fakturaci extra poplatků je vhodné kontrolovat na vystavené faktuře, aby nebyly účtovány neobjednané služby nebo příplatky nebyly účtovány dvakrát.
  1. Ubytování
    Není radno si online zbrkle objednat zájezd nebo ubytování a obratem ho rušit kvůli jiné výhodnější nabídce. Hrozí vysoké storno poplatky.

  2. Zájezd
    Pokud si zájezd objednáváte přes cestovní agenturu, která pouze zprostředkovává zájezd jiné cestovní kanceláře, pokuste se získat popis služeb vztažených k ubytování a cestě přímo u organizátora. Popis od zprostředkovatele se může lišit v maličkostech, které ve výsledku mohou hrát roli. Je rozdíl, zda je psáno, že v hotelu „je“ vyhřívaný bazén, nebo „může být“ vyhřívaný bazén.

  3. Pronájem vozu v autopůjčovně
    Vůz si při převzetí dobře prohlédněte a případná poškození karoserie si nafoťte. Totéž při vrácení vozu. Vůz vraťte nejlépe osobně proti písemnému potvrzení (protokol) o předání vozu v souladu se smlouvou a bez nových poškození. Tak budete mít důkazy o tom, že jste auto nepoškodili, i kdyby autopůjčovna tvrdila opak. Ověřte si, zda neplatíte zbytečné poplatky a zda přidružené pojištění obsahuje to, co skutečně potřebujete.
  1. Letecká doprava – zpoždění a zrušení letu
    Pokud je váš let zrušen nebo významně zpožděn, máte právo na bezplatnou péči ze strany dopravce v podobě občerstvení a případně ubytování po dobu nezbytně nutnou. Někdy péče ale poskytnuta na místě není, a tak si při odletu z dovolené ponechte alespoň trochu hotovosti v místní měně nebo zůstatku na platební kartě. Následně požádejte dopravce o proplacení. Můžete mít také právo na náhradu škody ve výši 250–600 eur, pokud ke zrušení či zpoždění došlo vinou na straně dopravce.

  2. Letecká doprava – zavazadla
    Věci, bez kterých se neobejdete, si vždy vezměte s sebou do příručního zavazadla – pro případ zpoždění či ztráty zavazadla odbaveného. Jde např. o léky, nabíječku na mobilní telefon, ale i klíče od auta či domu. V odbaveném zavazadle nepřevážejte elektroniku ani dětské makety zbraní. Pokud je vaše zavazadlo poškozeno, zpožděno nebo ztraceno, můžete požadovat náhradu skutečně vzniklé škody až do výše zhruba 35 000 Kč.
  1. Připojištění
    Na cestu do zahraničí je dobré se připojistit a vědět, co pojištění pokrývá a zda je vhodně nastaveno pro všechny aktivity, které chcete na dovolené dělat. Pro pomoc volejte telefonní číslo 112. Zvažte možnost připojištění zavazadel podle podmínek pojišťovny a zkušeností ostatních klientů s plněním při ztrátě, poškození či zpoždění zavazadla.