Evropské spotřebitelské centrum

ESC: Jak si na dovolené v zahraničí usnadnit život

Vše o zdravotním pojištění při cestě do zahraničí přímo v mobilu, informace o povinné péči ze strany dopravce při zpoždění letu nebo o tom, jak se vyhnout finančním ztrátám při pronájmu auta. Užitečné tipy pro čas dovolených přináší Evropské spotřebitelské centrum.

Zdravotní pojištění v mobilu

Pokud člověk neví, na co přesně se vztahuje základní zdravotní pojištění při cestě do jiných zemí EU, prozradí mu to aplikace pro tzv. chytré telefony nazvaná „Evropský průkaz zdravotního pojištění“. Obsahuje obecné informace o stejnojmenném zdravotním průkazu, který běžně používá každý Čech, pokrývané léčebné zákroky a jejich náklady, nouzová telefonní čísla či kontaktní údaje pro případ, že člověk průkaz ztratí.

Mobilní aplikace je dostupná ve 24 jazycích a lze ji snadno přepínat z jednoho jazyka do druhého. Stáhnout ji lze na webu Evropské komise, konkrétně na http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=559&langId=cs, a vedle zemí EU se vztahuje i na Norsko, Island, Lichtenštejnsko a Švýcarsko.

Když je zpožděný let

Někdy se stane, že cestující uvíznou na letišti. V případě významného zpoždění letu, ať už způsobeného vinou na straně dopravce, nebo rozmarem počasí či stávkou, má cestující právo na bezplatnou péči ze strany leteckého dopravce.

„Při většině krátkých letů v rámci Evropy se za významné považuje už zpoždění o dvě hodiny a více. Dopravce je povinen poskytnout občerstvení v rozsahu odpovídajícím čekací době, v případě potřeby také ubytování v hotelu, včetně dopravy z letiště do hotelu a zpět. Pokud tuto péči neposkytne, může se cestující následně domáhat proplacení skutečně vynaložených nutných nákladů, nejlépe s účtenkami v ruce,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR (ESC).

To se týká i případu, kdy byl let zrušen a kdy si cestující vybral přesměrování do cílové destinace nejbližším možným spojem. „Pokud se však rozhodl odstoupit od smlouvy a vzít si zpět peníze za letenku, dopravce mu neposkytuje žádnou péči,“ upozorňuje Ondřej Tichota.

Ve vymezených případech má cestující také právo na dodatečnou náhradu škody ve výši 250 až 600 eur v závislosti na délce letu.

Jak si půjčit vůz bez rizika

Stále častěji si lidé na dovolené půjčují auto nebo motorku, aby na vlastní pěst prozkoumali navštívenou zemi. Ale aby měli vše pod kontrolou a nebyli případně překvapeni celkovým účtem za tuto službu, měli by si dát pozor na to, k čemu se ve smlouvě zavazují, jaký je rozsah pojištění, zda půjčené vozidlo může řídit víc řidičů, zda je případně možné s vozidlem přejet státní hranice a podobně. A také je vhodné prověřit skutečný stav vozidla.

„S ohledem na zkušenosti některých spotřebitelů doporučujeme stav vozu při převzetí a pak při předání nafotit. To může dodatečně pomoci řešit případy, kdy autopůjčovna obviní spotřebitele například z poškození karoserie a případně mu sama stáhne peníze z platební karty. Samozřejmě je vhodné, když je stav vozu při převzetí i při předání potvrzen písemně, například že je auto vráceno v pořádku a s plnou nádrží, jak mnohdy určují smluvní podmínky,“ uvádí Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR.

Pozor na storno poplatky

Řada Čechů si v posledních letech oblíbila zájezdy pořádané zahraničními cestovními kancelářemi, nejčastěji s odlety z Německa. Neuvážený nákup zájezdu od zahraniční společnosti zejména přes internet může mít neblahé následky. Když si člověk nákup dovolené následně rozmyslí, cestovní kancelář si může za zrušení účasti na zájezdu naúčtovat vysoké storno poplatky, které se mohou přibližovat i 100 % celkové ceny. Výše storno poplatků je uvedena v obchodních podmínkách dostupných před uzavřením cestovní smlouvy.

„Někteří lidé se takto dostanou lidově řečeno do pasti, když si chtějí třeba jen vyzkoušet proces rezervace na internetové stránce nabízející zájezdy například německých cestovních kanceláří a kliknou na políčko objednat. Tato objednávka může být právně závazná a cestovní kancelář ji pak bere zcela vážně,“ upozorňuje Ondřej Tichota.

Kde případně žádat o pomoc?

Pokud se spotřebitelé dostanou do problémů s leteckou společností, autopůjčovnou nebo cestovní kanceláří z jiné země Evropské unie, Norska nebo Islandu, mohou se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci, které jim může bezplatně poradit nebo přímo pomoci řešit jejich přeshraniční spor. Kontakty jsou k dispozici na internetové stránce www.evropskyspotrebitel.cz.