Jak se chránit před útoky internetových podvodníků? Zodpovědným chováním při online nákupech či obezřetností na sociálních sítích, radí Evropské spotřebitelské centrum, které 10. února na Den bezpečnějšího internetu upozorňuje na rizika internetu i způsoby, jak problémům předcházet.
„Stále se setkáváme s neuváženými nákupy spotřebitelů na internetu. Vidí velmi výhodnou nabídku, objednají si zboží, zaplatí za něj dopředu bankovním převodem a nikdy neuvidí ani zboží ani peníze. Následně volají, že si zpětně našli negativní ohlasy ostatních uživatelů, a ptají se, co mají dělat. Jenže takové ověření je potřeba provést před samotným nákupem,“ upozorňuje Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra (ESC), které se zabývá právy českých spotřebitelů při nakupování v jiných zemích Evropské unie.
Přitom mnohdy stačí zadat název společnosti nebo prodejce do internetového vyhledávače a už se objeví řada zajímavých zkušeností ostatních uživatelů. Na internetu jsou rovněž dostupné obchodní rejstříky členských zemí EU, kde lze ověřit, zda taková společnost vůbec existuje.
Ucelený návod, jak si ověřit internetového prodejce, zveřejnilo ESC na svém webu www.evropskysporebitel.cz/podvod. Nabízí zde mimo jiné odkaz na stránky, které zjistí, kdo a kdy založil předmětný e-shop a kde je doména registrována. „Pokud byla stránka nedávno registrována na hostitelském serveru v exotické zemi, je vhodné být obezřetný,“ říká Ondřej Tichota a doplňuje, že platba bankovním převodem u neověřeného obchodníka může být rovněž značně riziková.
V tomto ohledu je vhodnější platba kartou nebo pomocí elektronické peněženky, protože při takových transakcích existují způsoby zpětného převodu peněz, když nákup neprobíhá, jak má.
Uživatelé by si rovněž měli vážit svých osobních údajů a sdělovat jen takové, které jsou opravdu potřeba. Předtím než si například stáhnou mobilní aplikaci, by si měli ověřit, jak bude s poskytnutými informacemi naloženo.