Lidé se opět po covidové pauze rozjíždějí do celého světa. Je dobré si připomenout naše práva při zrušení a zpoždění letů, v oblasti ubytování i autopůjčoven a jak postupovat, když nejde vše podle plánu.
Létání je opět běžným způsobem dopravy. V případě zrušení nebo významného zpoždění letu má cestující díky evropskému nařízení 261/2004 právo si vybrat, zda bude pokračovat v cestě, tedy počká na náhradní či zpožděný spoj, nebo odstoupí od smlouvy a nechá si vrátit peníze.
V prvním případě mají evropští dopravci povinnost se o cestující postarat, tedy nabídnout jim bezplatně občerstvení a v případě potřeby i ubytování po dobu nezbytně nutnou.
Pokud je takové zrušení letu nebo významné zpoždění (jeho časy pro různé vzdálenosti jsou uvedeny v textu nařízení Evropského parlamentu a Rady 261/2004) způsobenou vinou na straně dopravce, může cestujícímu vzniknout právo na náhradu škody ve výši 250 až 600 eur v závislosti na vzdálenosti letu.
V případě poškozených, zpožděných a ztracených zavazadel je vhodné nechat si přímo na letišti vystavit potvrzení a náhradu případné skutečně vzniklé škody pak ve lhůtě 7 dnů písemně požadovat u dopravce operujícího daný let. Může jít například o nákup hygienických potřeb a oblečení nutného pro samotný pobyt v dané destinaci, a také o škodu na poškozeném kufru. U věcí ztracených se zavazadlem je zpravidla potřeba mít v ruce účtenky, na jejichž základě má dojít k proplacení náhrady škody. Ta může dosáhnout až ca 35 000 Kč.
Po příletu do dovolenkové destinace si mnoho lidí vypůjčí automobil nebo motocykl. Důrazně doporučujeme projít si předem podmínky pronájmu vozidla a jeho pojištění, aby vše vyhovovalo vašim potřebám. Dále, aby nevznikly spory o případná poškození vozu, je dobré vozidlo důkladně prohlédnout a případná existující poškození zanést do předávacího protokolu. A také nafotit při převzetí i při předání! Snímky lze použít pro případnou argumentaci, pokud je spotřebiteli stržena částka z karty za poškození karoserie nebo kol, které ale nezpůsobil.
Oblastí cestování se, žel, zabývají i internetoví podvodníci. Při plánování dovolené uživatelé někdy narazí na inzerát s nabídkou ubytování a odkazem na profil skutečně existujícího ubytovatele třeba na webu airbnb. Tam umístěné fotografie objektu či pokojů dodávají spotřebiteli důvěru. Tu by měl ale ztratit při požadavku vést komunikaci přes e-mail mimo platformu airbnb.
Dalším varováním je požadavek na platbu bankovním převodem, a to na účet jiné fyzické osoby, než je majitel nemovitosti. Někdy to může být údajný pracovník „programu důvěry a férovosti airbnb“, který má předat klíče přímo na místě a na jehož účet se mají zaslat peníze, aby částku případně zájemci vrátil, pokud k ubytování nedojde. Variant šálení zákazníků je celá řada a různé společnosti se potírání zneužívání svého obchodního jména snaží aktivně bránit.
Detailní informace a odpovědi na řadu otázek lze najít na www.evropskyspotrbitel.cz, www.coi.cz a www.dtest.cz.
Článek vyšel v časopisu dTest 06/2022.