Evropské spotřebitelské centrum

Rizika nákupu ojetých aut v zahraničí

Spotřebitelé, kteří si chtějí přes internet zakoupit automobil z druhé ruky, by měli zpozornět. I na seriózních inzertních serverech se objevují nabídky, které skončí odesláním peněz na účet domnělého prodejce, protože auto nikdy nebude doručeno. Vozy, které spotřebitel skutečně koupí, mohou mít běžnému řidiči skryté vady – je proto dobré mít k sobě někoho, kdo vozidlo prohlédne a na případné nedostatky upozorní.

Scénář podvodů s fiktivními online prodeji ojetých aut ze zahraničí je už po léta stejný. Většinou obsahuje příběh prodejce, který se údajně stěhuje z jedné země do druhé, a proto se vozu zbavuje a prodej svěřuje někomu jinému apod. Už to by mělo zájemce o vůz z druhé ruky varovat a přimět k hlubšímu zamyšlení, zda nabídka je skutečně tak výhodná.

Například jeden český spotřebitel měl zájem o čtyři roky starý automobil za 6 800 eur, nabízený přes český inzertní server. Ten zprostředkoval kontakt s údajným prodávajícím z Německa, který tvrdil, že auto prodává kvůli stěhování do Švýcarska. Tato údajná nepodnikající osoba následně zaslala fotografie vozu i kopii technického průkazu a sdělila, že převede své auto jisté společnosti, která zorganizuje převoz auta, dokladů i převod peněz. Společnost požádala o zaplacení buď celkové částky 6800 eur za spěšný dovoz, nebo polovinu částky 3400 eur za dovoz do 5 dnů.

Spotřebitel si vybral druhou variantu a peníze zaslal předem na uvedený účet. Společnost pak ale napsala, že auto bylo zadrženo na německé hranici prý kvůli nedokončené platbě a dokud nebude nedoplaceno zbylých 3 400 eur, auto nelze dovézt. To už Čechovi přišlo podezřelé a druhou splátku nezaslal. A dobře udělal, protože přišel už o tu první. „Společnost“ s ním přestala komunikovat a auto nikdy neviděl.

Avizované přepravní společnosti mívají názvy skutečných přepravců, kteří mají údajně nabízet i velmi lákavé podmínky – například možnost pojištění a vrácení zásilky do 3 dnů, pokud s ní spotřebitel nebude spokojen. Než aby člověk vážil cestu do zahraničí, raději volí možnost přepravy věci až k sobě domů. Jenže může přijít o peníze.

Vážit cestu přímo k prodejci se ovšem může vyplatit, i když jde o skutečný prodej ojetého vozu. A ideální je vzít si s sebou někoho, kdo autům rozumí. Jedna česká spotřebitelka předpokládala korektnost německého prodejce, poslala zálohu a vůz si u něj vyzvedla. Doufala, že vozidlo je v deklarovaném stavu, jen s drobnými poškozeními karoserie oznámenými prodejcem.

Po převozu do ČR si vůz pro jistotu nechala prohlédnout v servisu, kde shledali závady neslučitelné s bezpečným provozem – zásadní závady na brzdném systému, elektronice motoru a řadu dalších. Tento případ ukazuje, že je vhodné oslovit odborníky už před nákupem ojetého automobilu, než zpětně řešit reklamace na dálku.

Tento článek byl pubikován v časopisu dTest 04/2018.