Evropské spotřebitelské centrum

Příběh: Češka naletěla na investiční sliby

Především v době vysoké inflace lidé mají tendenci své peníze investovat. Hledají na internetu různé možnosti a… jak dramaticky špatně to může dopadnout, ukazuje následující příběh jedné Česky, který v říjnu 2023 klikla na jeden sponzorovaný odkaz.

„Okamžitě mne kontaktovala zástupkyně investiční společnosti a udělala se mnou registraci s vkladem 250 USD. Za dva dny mi z Velké Británie zavolal finanční poradce a řekl, co vše bude dělat: obchodovat za mě na burze, uzavírat obchody, i s kryptoměnou. Špatnou češtinou tvrdil, že žije v Anglii, má přehled o burzách, investování a kryptoměnách. Poslal odkaz na můj účet vytvořený na webu dané společnosti s uvedeným vkladem.

Začal obchodovat, denně mi psal na whatsup, často k večeru volal, na účet přibývaly zisky (34 EUR, 69 EUR atd.) a asi po 14 dnech jsme udělali výběr 187 EUR, přes kryptoměnovou buzru Bybit, kde mám také registraci. Peníze přišly.

Na začátku listopadu mi nabídl arbitrážní obchodování, které prý vydělá více peněz – po dalším vkladu.  Vložila jsem 6 000 EUR přes Bybit, který je v angličtině, a tak mne přiměl nainstalovat program anydesk, aby mě na dálku navigoval, co a jak tam dělat. Arbitrážní operace byly 3 až 4 denně, vše dělal on, a to i na jiném investičním serveru, kde jsem mohla dostat tzv. premium status a provádět až 10 arbitrážních operací denně – za podmínky vkladu 20 000 eur. Na mém účtu na původním serveru bylo 15 000 eur a chybělo 5 000 eur, které jsem sehnala a vložila přes Bybit. Získala jsem status Prémium na 10 operací denně.

Dva dny vše fungovalo, pak jsem poradce požádala o výběr vložených aspoň 5 000 eur (abych je vrátila). Dělali jsme výběr na Bybit a najednou to nešlo vybrat. Přišel mi e-mail z Bybit, že musím navýšit vklad o stejnou částku a provést tzv. zrcadlo, že se finance uvolní, protože jsou v blockchainu. Tento e-mail mi přišel na jinou adresu, než jsem zadala na Bybit, ale v tu chvíli mě nenapadlo, že je něco špatně.

Opět jsem sehnala peníze a provedla tedy „zrcadlo“, přišel požadavek na zadání informací o investiční společnosti kvůli kontrole. Pak mi napsali, že vybrat nelze, protože už jsem jednou výběr dělala, ale v nízké výši 187 eur. Chtěli po mně dvojnásobnou částku 10 924 eur z jiné kryptopeněženky, než kterou vlastním. Tu mou vytvořil poradce, ale nemám k ní přístup, hesla má on. Uvědomila jsem si, že jde asi o podvod, a začala zjišťovat, odkud emaily došly. Bybit mi napsal, že nejsou od nich. Smazala jsem program anydesk. Na blockchainu mi potvrdili, že jsem se stala obětí podvodu. Údajná investiční společnost neodpovídá na e-maily, jen poradce mi nadále píše o nutném vkladu 10 900 eur.“

Podvodníci vždy počítají s tím, že lidé jsou z podstaty důvěřiví. Dovedou velmi zdařile manipulovat. Chybou je neověřit si i s pomocí recenzí, kdo je na druhé straně. Stále platí, že není všechno zlato, co se třpytí. U investic dvojnásob.

Tento článek vyšel v časopisu dTest 02/2024.