Evropské spotřebitelské centrum

Pozor na podvodné e-maily

Síť Evropských spotřebitelských center vydává varování před podvodnými e-maily, které zneužívají názvy, loga a jména právníků kanceláří ESC. Jde o útok zvaný phishing, kdy útočník požaduje kliknutí na vložený odkaz a platbu za údajnou službu. V těchto e-mailech podvodníci uvádějí, že se příjemce stal obětí podvodného zprostředkovatele, a tvrdí, že nabízejí pomoc. Tyto e-maily jsou falešné a nebyly odeslány kanceláří sítě ESC. Po jejich autorech už pátrá policie. Obdrželi jste podezřelý e-mail? Přečtěte si, co můžete dělat. 

E-maily informující o údajném dědictví kdesi v Africe nebo o zázračné výhře jsou známými druhy podvodného phishingu. Lidem do e-mailových schránek či na mobilní telefon rovněž přicházejí požadavky údajně od banky na ověření „poslední podezřelé platby“ nebo má údajná doručovatelská služba informovat o jakési nedoručené zásilce. Zpravidla je v takové zprávě odkaz, kde má oběť poskytnout informace k platbě, sdělit údaje o platební kartě nebo zadat přístupové údaje do internetového bankovnictví. Nově začali internetoví podvodníci zneužívat i názvy spotřebitelských organizací a jména jejich zaměstnanců.

Na co si dát pozor

Kyberzločinci používají podvodné e-maily k „lovení“ citlivých informací a krádeži peněz. Nedávný falešný e-mail uvádí, že se jeho příjemce stal obětí podvodného zprostředkovatele se sídlem na Kypru. E-mail tvrdí, že nabízí pomoc při získání ztracené investice, a žádá příjemce o poskytnutí údajů o bankovní transakci. Součástí e-mailu může být také falešná „smlouva“, která uvádí, že příjemce e-mailu je v určitých případech povinen zaplatit určitou finanční částku.

Tento podvodný e-mail zneužívá jména a osobní údaje zaměstnanců Evropského spotřebitelského centra na Kypru, logo ESC a logo Evropské unie. Podobný e-mail se objevil ve Finsku, zneužívá údaje tamní kanceláře sítě ESC. Je možné, že další e-maily budou v češtině a že budou „podepsány“ konkrétním zaměstnancem českého centra. Kyperské i finské centrum věc oznámilo policii, která případ vyšetřuje a pátrá po pachateli.

Důležité informace

  • Evropské spotřebitelské centrum vás nikdy nebude žádat o platbu. Všechny služby ESC jsou zcela bezplatné.
  • Evropské spotřebitelské centrum vám nikdy nebude zasílat nevyžádané e-maily s nabídkou služeb. Bude vás kontaktovat pouze v případě, že jste se na něj sami obrátili jako první.
  • Využíváte v současné době pomoc místního ESC? Vezměte prosím na vědomí, že budete v kontaktu pouze s pracovníky místního ESC, nikoli s pracovníky ESC z jiných zemí sítě.

Co můžete dělat

Zaznamenali jste podezřelý e-mail? Na e-mail neodpovídejte, neklikejte na žádné odkazy ani neotvírejte žádné přílohy. Vyhledejte oficiální kontaktní údaje na Evropské spotřebitelské centrum Česko na evropskyspotrebitel.cz a kontaktujte ho. Sdělí vám, zda je e-mail pravý.

Podobně obezřetně postupujte u jiných podezřelých e-mailů, zdánlivě vypadajících jako zprávy od vaší banky, doručovací společnosti nebo vašeho zaměstnavatele.

Tento článek vyšel v časopisu dTest 03/22.