Evropské spotřebitelské centrum

Podvody s ubytováním

Podvodníci jednou za čas přijdou s něčím novým. Nejdřív se soustředili na prodej elektroniky na dálku, později začali takto nabízet i domácí mažlíčky. Tentokrát nalíčili pasti s ubytovacími službami. Před těmito rozšiřujícími se praktikami chceme spotřebitele varovat, jsou totiž velmi sofistikované a těžko odhalitelné.

Představte si tuto běžnou situaci: vybíráte si z internetových nabídek ubytování, klikáte z jednoho webu na druhý, až se dostanete k inzerátu na příjemně vypadající a cenově výhodný penzion. Jeho popis si přečtete a fotografie prohlédnete díky přiloženému odkazu na seriózní server, který zprostředkovává ubytování přímo mezi zákazníkem a ubytovatelem. Na e-mailovou adresu uvedenou v původním inzerátu zašlete objednávku s termínem a následně dle e-mailových instrukcí pošlete bankovním převodem peníze. Jenže pak komunikace ustane…

Takový případ zažila Češka, která po krátkém pátrání zjistila, že údajný podnikatel inzerující ubytování v luxusních chatách v Alpách byl ve skutečnosti podvodník. Jako referenční odkaz pro svoji fiktivní nabídku zneužil web velké irské společnosti, která pobyty seriózně zprostředkovává pro reálné ubytovatele. Penzion daného jména tedy existuje, ale návštěvu této zákaznice rozhodně nečekal. Za domnělé ubytování přitom spotřebitelka zaplatila bankovním převodem na účet ve Velké Británii 1450 eur, tedy přes 40 000 Kč. Naděje dostat peníze zpět není u internetových podvodníků většinou velká, nicméně je možné takový podvod nahlásit britské policii na jejím serveru www.actionfraud.police.uk.

Jedinou možností, jak se podobných případů vyvarovat, je obezřetnost. Snad by spotřebitelka podvodu předešla, kdyby si přečetla podmínky zprostředkovatelského serveru. Ten totiž podobným situacím předchází tak, že veškerá komunikace s ubytovatelem se má odehrávat pouze přes jeho web (a nikoli e-mailem mimo prostředí webu) a přes jeho platební bránu (a nikoli bankovním převodem na účet fyzické osoby ve Velké Británii). V každém případě je vhodné zjistit si na internetu ohlasy jiných ubytovaných, ověřit si pravost e-mailového spojení a také to, komu případně máte převodem zaslat peníze. Ve zmiňovaném e-mailu s podrobnostmi pro transakci stálo, že jde o platbu přímo zprostředkovatelské společnosti, jako majitel účtu ovšem byla uvedena fyzická osoba. Ještě než pošlete jakoukoli částku, doporučujeme do ubytovacího zařízení i zavolat.

 

Publikováno v časopisu dTest 5/2015.