Evropské spotřebitelské centrum

Nový cíl EU: vzdělanější spotřebitel (Lidové noviny)

Lidé nečtou smlouvy a zdráhají se hájit svá práva. Kampaně Evropské komise to mají změnit

Evropská komise zahájila kampaň o právech spotřebitelů.Češi jsou otevření úvěrům. Přestože ale na dluh žijí stále častěji, nejsou podle průzkumu, který si nechala vypracovat Evropská komise (EK), o svých právech souvisejících se spotřebitelskými půjčkami nebo se zakoupeným zbožím dostatečně informováni. Ba co víc, o některých náležitostech nemají přehled ani sami obchodníci. Komise proto spouští dvě kampaně zaměřené na spotřebitelské úvěry a obecná práva zákazníků.

Lidové noviny, Praha, 25. 4. 2015

Jednu nebo více úvěrových smluv uzavřelo v uplynulých letech 36 procent Čechů. Více než třetina o tom do budoucna uvažuje. Zároveň se ovšem 38 procent spotřebitelů cítí nedostatečně informováno a třetina si už dopředu není jista, že si bude schopna vybrat vhodný úvěrový produkt. Tristní situaci teď chce napravit EK, jejíž dvě nové kampaně představila komisařka Věra Jourová. První z nich se zaměří na právo požadovat před uzavřenímsmlouvy základní informace v jednotném evropském formátu, právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů a právo předčasně splatit úvěr.

Další kampaň se pak soustředí hlavně na čtrnáctidenní lhůtu vrácení zboží zakoupeného na internetu, právo na pravdivou reklamu, na spravedlivé smluvní podmínky, na opravu či náhradu reklamovaného zboží a při nákupu v zahraničí i na právo na bezplatnou pomoc od Evropských spotřebitelských center.

„Chceme, aby spotřebitel věděl, jaká má práva. Aby se cítil bezpečně, ať už nakupuje online, nebo v kamenných obchodech,“ uvedla Jourová. Zvlášť škodlivé jí připadají především reklamy podivných nebankovních poskytovatelů půjček, protože často zneužívají tíživé životní situace lidí.

Smlouvy čte málokdo V čem si jsou Češi poměrně jisti, jsou záruční doby a lhůty na rozmyšlenou. „Až 87 procent spotřebitelů nám na tyto otázky odpovědělo správně. Není bez zajímavosti, že čeští obchodníci znali na stejné otázky méně než polovinu správných odpovědí,“ vypočítává Jourová.

Řadu problémů si ale lidé způsobují sami. Ze stejného průzkumu totiž vyplynulo, že jen 30 procent Čechů čte smluvní podmínky pečlivě a celé. „Zároveň více než 60 procent těch, kteří zakoupí na internetu nevhodný nebo vadný produkt, situaci dál neřeší, protože by to pro ně byla ztráta času a peněz,“ dodává k motivacím pro spuštění kampaní Jourová, která má v Evropské komisi ochranu spotřebitele na starosti.

Kampaně navazují na aktivity EU v oblasti takzvaného alternativního řešení sporů. V testovacím provozu je nyní celoevropský systém jejich online vyřizování. Každý internetový prodejce bude na svém webu uvádět vstupní link do systému, jehož prostřednictvím mohou zákazníci ve svém rodném jazyce komunikovat s poradenskými orgány, které situaci pomohou řešit. Do ostrého provozu by měl být takzvaný ODR uveden k lednu 2016.

Češi s řešením otálejí

Proč se Češi dostávají do tíživých finančních situací, nejsou podle ředitele Poradny při finanční tísni Davida Šmejkala sami schopni říct. Nemají totiž přehled o svých příjmech a výdajích, v důsledku čehož pak volí úvěry, které jsou nad jejich síly.

„Pramení to mimo jiné z toho, že v ČRneexistuje program systematicky se zaměřující na finanční vzdělávání dospělých,“ říká Šmejkal. Jako jeden z důvodů, proč mají lidé problémy s úvěrovými smlouvami, přitom vidí nedostatečnou komunikaci s věřitelem. Nevědí totiž, jak mají jednat a především proč. Přitom právě komunikace s věřitelem může řadu problémů vyřešit. „Váhají dva tři čtyři roky. Pětina klientů nedělá čtyři roky vůbec nic a pak hledá kontakty na neziskové organizace zabývající se finančnímporadenstvím,“ upozorňuje Šmejkal.

V těchto ohledech by nové kampaně mohly pomoci. Evropská komise a její partneři, mezi které patří Česká obchodní inspekce, neziskové organizace, spotřebitelská sdružení, ale i Česká bankovní asociace nebo některé bankovní a nebankovní společnosti, je budou rozvíjet hlavně na webu. *** Více než 60 procent těch, kdo zakoupí na internetu nevhodný nebo vadný produkt, situaci dál neřeší, protože by to pro ně byla ztráta času a peněz

 

Autor: ONDŘEJ VYHNANOVSKÝ