Porucha vlastního auta na dovolené v zahraničí je noční můrou každého řidiče. Řešení nabízí většinou návštěva nejbližšího servisu, o jehož kvalitě člověk nemá potuchy. Když mechanici něco pokazí, může jít v první řadě o život a v druhé o peníze při pozdější reklamaci.
Pokud se člověku v zahraničí porouchá vůz, musí věc řešit okamžitě, aby mohl pokračovat v cestě. Ale co si počít, když se oprava nepovede a je pak nutné vadu nechat opravit jinde za další peníze? Řada spotřebitelů by si možná myslela, že si na autoservisu z jiné země nic nevezme. To by byl ale omyl, protože i v takových případech se může houževnatost a pečlivost vyplatit.
Během loňské letní dovolené měl český spotřebitel poruchu brzdové trubky pravého předního kola. Závadu nechal opravit v nejbližší opravně, kde mechanik nemohl povolit šroubení mezi trubkou a hadicí, a nahřál tedy pro uvolnění spoj autogenem. Udělal to neopatrně a spoj ohřál příliš, což způsobilo zkornatění a následné poškození brzdové hadice. Přibližně po týdnu brzdová hadice při silnějším brzdění úplně praskla, což se naštěstí obešlo bez nehody. Opravu však zákazník považoval za neodbornou a velice nebezpečnou.
V tu chvíli se nacházel 600 km od daného autoservisu. Dodání nové hadice trvalo dva dny a vzniklá prodleva znemožnila vrátit se do servisu a opravu reklamovat. Spotřebitel u banální opravy neočekával problém a v jejím průběhu hlídal své dvě okolo pobíhající děti, nicméně byl pečlivý a jak má podle svých slov ve zvyku, vše si průběžně fotil – původní stav hadice před opravou, činnost mechanika i stav hadice po namontování nové trubky.
Po návratu domů se snažil kontaktovat servis e-mailem. Teprve na druhou výzvu se dočkal reakce, a to odmítavé. Následná komunikace ve francouzštině vázla, až zcela ustala.
Proto se obrátil na Evropské spotřebitelské centrum, které případ předalo partnerskému centru ve Francii, a to za něj v mateřském jazyce podnikatele vyjednávalo smírné řešení sporu. Na základě faktury, fotodokumentace, e-mailové komunikace a účtenek od skutečně vynaložených nákladů se podařilo přimět autoservis k uznání chyby a zaplacení částky 120 eur, zahrnující cenu nové brzdové hadice a kapaliny, včetně dvou hodin práce dle ceníku francouzského autoservisu.
Bez pečlivého přístupu tohoto spotřebitele by bylo zřejmě obtížné přimět autoservis k finančnímu vyrovnání za chybně provedenou opravu. Proto je dobré i na cestách či dovolené myslet na zadní vrátka a následně se nenechat odbýt.
Tento článek vyšel v časopisu dTest 10/2016.