Evropskému spotřebitelskému centru se stále častěji ozývají lidé, kteří se na základě webové prezentace e-shopu domnívali, že nakupují online z Německa či Velké Británie, zboží jim však přišlo z Číny. Navíc bylo mnohdy padělané či jinak nekvalitní. Jak poznat, s kým ve skutečnosti uzavírám smlouvu a v čem se liší nákupy z tzv. třetích zemí a ze zemí Evropské unie?
Nákupy online jsou moderním trendem a mají své nesporné klady. Skýtají ale i různá rizika. Webová adresa e-shopu například může mít koncovku některé evropské země, ale obchod být evropský nemusí. To se stalo české spotřebitelce, která si na německy psaném webu s koncovkou .de objednala boty. Po doručení se ukázaly být nekvalitně vyrobeným padělkem, který vůbec neodpovídal fotografiím na webové stránce. Češka až poté zjistila, že prodejcem je čínská společnost, která reklamace i žádosti o vrácení peněz odmítá s tím, že dodala, co měla.
Budit zdání evropského e-shopu je možným trendem mezi podnikateli asijské provenience. Nicméně podobnou situaci zažívají i lidé, kteří si vědomě zboží nakoupili například z Hongkongu, ale levně pořízená elektronika se porouchala a oni se marně snaží přimět obchodníka k vyřízení reklamace.
Nákupem mimo EU se zkrátka spotřebitel výměnou za nižší cenu zboží zříká ochrany, která je mu zajištěna na evropském vnitřním trhu.
Důležitá je tedy v tomto ohledu prevence a prověření „druhé strany“. U prodejců, s nimiž spotřebitel nemá zkušenost, je důležité podívat se, zda uvádí své obchodní jméno a registrační číslo, adresu sídla, informace o způsobu vyřízení reklamace a o možnosti odstoupení od smlouvy bez udání důvodu při nákupu přes internet. Vyplatí se nahlédnout do obchodních podmínek, kde by mohly být skryté podmínky prodeje, které vám nemusí úplně vyhovovat. Prodejce by se mohl chtít zbavit svých zákonných povinností, například odpovědnosti za vady výrobku. Vhodné je zjistit na internetu ohlasy ostatních uživatelů a případně kdy byla doména e-shopu zaregistrována. Postup, jak si ověřit prodejce a předejít tak případně podvodu, je uvedený na evropskyspotrebitel.cz/podvod.
Na tomto webu najde spotřebitel praktické informace o ochraně svých práv na jednotném trhu EU, kde má například vždy právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů a je mu po dobu dvou let zaručeno právo reklamovat vady výrobku. V případě problému pak nabízí pomoc síť Evropských spotřebitelských center, která mimosoudně řeší spory s obchodníky z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu a která smírné řešení najde ve zhruba dvou třetinách případů.
Tento článek ESC vyšel ve vydání 11/2015 časopisu pro spotřebitele dTest.