Jak platit za vánoční dárky kupované přes internet nejen bezpečně, ale také chytře? Můžete využít platbu kartou nebo některý ze systémů elektronických peněženek, které mají svá vlastní centra pro řešení problémů mezi prodejci a nakupujícími. Je však třeba znát základní pravidla.
Často slýcháme, že nákup na internetu není dobré platit předem. Mnoho spotřebitelů se tak domnívá, že nejbezpečnějším způsobem platby je dobírka nebo platba při osobním odběru zboží v provozovně. Především při online nákupu ze zahraničí však často ani jedna z těchto alternativ není možná, přičemž mnoho českých spotřebitelů považuje online platby platebními kartami za rizikové. Je tomu opravdu tak?
Obecně platí, že platby kartou na internetu jsou bezpečné, pokud s nimi spotřebitelé bezpečně zacházejí. Ověřte si předem, u koho nakupujete. Pokud obchodníkovi nevěříte dost na to, abyste mu poskytli údaje ze své karty, nakupte raději jinde. Také rozumně ve své bance nastavte maximální limity pro online platby, nebo si rovnou pro takové nákupy pořiďte další platební kartu.
Oproti jiným způsobům platby nabízí platební karty zvýšenou ochranu kupujícího. V případě, že zaplacené zboží nebo službu neobdržíte nebo bude hrubě neodpovídat popisu, máte možnost požádat svou banku o provedení tzv. chargebacku, tedy vrácení platby zpět na váš účet. České banky tuto operaci poměrně vstřícně provádějí, ačkoliv k tomu nejsou povinny zákonem. O výhodách chargebacku se tak v masovém měřítku mohli přesvědčit například klienti zkrachovalých leteckých společností, kteří ve většině případů dostali zpět peníze za letenky placené kartou. Většina klientů, kteří zaplatili v hotovosti na pobočce cestovní agentury nebo bankovním převodem, o peníze přišla.
Užitečné jsou v tomto ohledu i některé elektronické peněženky, jejichž provozovatelé nabízejí své vlastní možnosti řešení problémů mezi nakupujícím a prodávajícím. Pro nákupy online je vhodné takové nástroje znát a umět je používat. To bohužel nebyl případ českého spotřebitele, který si zakoupil přes aukční portál eBay notebook a k němu zvlášť baterii. Laptop dorazil, baterie ne. Kupující se o zaslání baterie, respektive vrácení peněz, dohadoval se zahraničním prodejcem tak dlouho, až uplynula lhůta, během níž situaci mohlo vyřešit centrum pro řešení sporů v rámci online platební služby, kterou spotřebitel použil. Po uplynutí lhůty pro otevření sporu prodávající přestal komunikovat zcela a spotřebiteli nezbyde, než se obrátit na soud.
Je tedy vhodné znát a dodržovat základní pravidla. Pak pro vás budou nákupy na internetu v zahraničí stejně bezpečné jako doma.
Tento článek vyšel v listopadovém čísle časopisu dTest roku 2013.