Evropské spotřebitelské centrum

Jak se nenapálit při slevách a nezatížit planetu

Někteří lidé čekali s nákupy až na dobu po Vánocích, kdy přicházejí slevy. Měli by ovšem dbát zvýšené opatrnosti a dobře si inzerované snížené částky prověřit. Nebyly ceny záměrně zvýšeny několik týdnů před slevou? Jsou opravdu nižší než u konkurence? Odpovídá sleva uváděná v procentech skutečnému rozdílu mezi starou a sníženou sumou? Varujeme před zbrklými nákupy výrobků, které pak vracíme se zbytečným dopadem na životní prostředí.

V období slev jako by někteří prodejci zkoušeli své zákazníky z matematiky. Čarují s částkami i procenty, větami typu „poslední 3 kusy“ nebo „tento produkt si prohlíží dalších 25 zákazníků“, které na kupujícího vytvářejí další tlak. A netýká se to jen České republiky. Stejné zkušenosti s případy klamání spotřebitelů mají i partnerská centra z ostatních zemí Evropské unie.

Vedle nesrovnalostí v nabízených cenách je pro spotřebitele problém i to, že za výbušnými inzeráty lákajícími na velké slevy se většinou skrývají snížené ceny jen u malé části prodávaného sortimentu. Jeden proklik z inzerátu ale naláká nového zákazníka a ten si může vybrat i ze zbytku nezlevněné nabídky.

Slevové akce mohou svádět k nadměrnému nakupování věcí, které lidé nutně nepotřebují. Kromě toho, že to vede ke zbytečnému utrácení z vlastní peněženky, se také daný produkt zbytečně vyrobil, protože teď bude někde ležet nebo se bude přepravovat zpět. Je vhodné nákupy zvažovat i z této stránky- Proto Evropská spotřebitelská centra připravila tři „zelené“ tipy pro udržitelné nakupování:

  1. Vyhněte se impulzivním nákupům: Udělejte si nákupní seznam, na kterém budou jen věci, které opravdu potřebujete. Vyhnete se tak zbytečným dodávkám a vracení zboží.
  2. Vybírejte cíleně: Použijte například tabulky velikostí a recenze ostatních zákazníků. Tak si můžete rovnou objednat správnou velikost a vyhnout se zbytečnému vracení zboží.
  3. Zvolte si udržitelnou přepravu: Některé internetové obchody nabízejí ekologicky šetrné obaly. Sjednejte si termín dodání, kdy budete doma. Doručení na odběrné místo je šetrnější než doručení až k vašim dveřím.

 

Pokud už spotřebitel výrobek objedná, může se obávat, že zboží přijde rozbité. Pokud spotřebitel zásilku s objednaným zbožím rozbalí, ještě než podepíše bezvadné převzetí, nemá problém. Do okamžiku převzetí totiž za zboží odpovídá prodejce a je případně na něm, aby dodání poškozeného výrobku řešil s přepravní službou nebo s výrobcem, který produkt zabalil.

Spotřebitelé ale obvykle balíček při převzetí před kurýrem nebo ve výdejně neotevřou, maximálně obhlédnou stav samotné krabice a do balíčku se podívají až doma. Proto je vhodné si rozbalování zásilky krok za krokem nafotit. Stojí to jen trochu času a snadno si lze pořídit důkaz o tom, že výrobek už poškozený přišel. Objevují se případy poškrábaných hodinek za stovky či tisíce korun, ale i naprasklých televizí za desítky tisíc. Bez fotografií se pak mnohdy těžko prokazuje, že kupující zboží nepoškodil, protože předtím podepsal bezvadné převzetí, a těžko se domáhá vrácení peněz.


Tento článek vyšel v časopisu dTest 01/22.