Evropské spotřebitelské centrum

Jak se bránit předplatitelským pastem

Podle průzkumu jsou evropští spotřebitelé stále častěji vystaveni lákavým a také zavádějícím internetovým inzerátům, nabízejícím zboží nebo služby na zkoušku za „velmi výhodnou“ cenu. Přitom posléze zjistí, že uzavřeli dlouhodobou smlouvu. Je důležité, aby se lidé k těmto nabídkám stavěli kriticky, protože jinak budou vinou nepozornosti i neznalosti svých práv padat do předplatitelských pastí a platit za nechtěné zboží nebo službu.

Síť Evropských spotřebitelských center provedla průzkum v šesti zemích Evropy. Zjistila, že spotřebitelé stále častěji čelí nabídkám výrobků nebo služeb na zkoušku prezentovaným na sociálních sítích nebo v „pop-up“ inzerátech, které na uživatele „vyskakují“ na různých webových stránkách. Tyto inzeráty mají za cíl přimět spotřebitele k rychlým nebo málo promyšleným nákupům. Proto je důležité, aby lidé uměli takové nevýhodné a zavádějící nabídky rozeznat a nereagovat na ně, aby se neocitli v nepříjemné situaci a nepřicházeli o peníze.

Uvádíme zde pět tipů, na co dát pozor a co si uvědomit, aby se spotřebitel nestal obětí předplatitelské pasti:

  1. Než napíšete své jméno a adresu do jakékoli kolonky na internetu, ujistěte se, že se nezavazujete k nákupu zboží nebo předplatnému služeb za nevýhodných podmínek či na delší časové období.
  2. Při objednávce zboží nebo služby na zkoušku musí být jasně uvedeno, zda jde o závazek k předplatnému.
  3. Nikdo po vás nemůže požadovat, abyste platili nebo vraceli balíček, který jste si neobjednali.
  4. Je na prodejci, aby prokázal, že jste dali souhlas s nákupem či objednávkou.
  5. Pokud prodejce strhne peníze z platební karty bez vašeho svolení, můžete podat stížnost u své banky a požádat o provedení chargebacku, díky němuž může vaše banka stáhnout zaplacenou částku zpět od banky podnikatele.

Důležité je také vědět, že když člověku přijde nevyžádaná zásilka, není jeho povinností ji zaslat zpět podnikateli. Ten má totiž povinnost zpětného odběru nevyžádané zásilky, a to samozřejmě na jeho náklady.

Pokud budete chtít odmítnout neobjednanou zásilku, ujistěte se, že jste skutečně nikde žádnou smlouvu neuzavřeli. Přes internet to jde velmi snadno, doslova jedním kliknutím.

Spotřebitelé oslovení v průzkumu sítě Evropských spotřebitelských center v Rakousku, Belgii, Nizozemí, Švédsku, Norsku a Finsku zaplatili za poslední tři roky v průměru 116 eur za nabídky, které vypadaly velmi výhodně, ale ve skutečnosti nebyly naopak velmi nevýhodné. Nezáleželo přitom na věku uživatelů – k takovým nabídkám se ukvapovali častěji mladí Nizozemci a Belgičané, zatímco ve Švédsku šlo hlavně o lidi ve vyšším věku.

Ukázalo se, že uživatelé internetu nemají dostatek povědomí o svém právu na odstoupení od smlouvy a o možnosti požádat svoji banku o vrácení peněz za nevyžádanou transakci. Přitom by si měli osvojit jednoduchý grif – než někde něco vyplním nebo odkliknu, zjistím si, komu peníze posílám, a zamyslím se, zda je nabídka opravdu tak výhodná, jak se tváří. 

Tento článek vyšel ve spotřebitelském časopisu dTest 05/2018.