Při připomínce 15 let své činnosti se síť Evropských spotřebitelských center rozhodla dělat osvětu v různých oblastech spotřebitelského práva. Jednou z nich je i způsob jeho uplatnění v praktickém životě. Jak tedy postupovat, když nastane problém se zbožím nebo službou?
Po zjištění problému se zbožím nebo službou se někteří lidé obrací rovnou na spotřebitelské organizace nebo státní instituce s žádostí o pomoc. Ovšem první věc, kterou je potřeba udělat, je obrátit se na podnikatele, který prodal zboží nebo poskytl službu. Je vhodné uvést číslo objednávky nebo faktury, aby podnikatel mohl smlouvu jasně identifikovat. A napsat, co požadujete, zda opravu či výměnu zboží, slevu z ceny, nebo rovnou vrácení peněz.
Pokud Vás podnikatel odmítne, je vhodné zkusit zjistit, zda máte skutečně právo na své požadavky. To lze například na webových stránkách některé ze spotřebitelských organizací. Právní předpisy popisují různé postupy pro různé situace například i s ohledem na to, jak dlouho od uzavření smlouvy se projevila vada zboží. Pokud si myslíte, že jste byli na svých právech zkráceni, pak je vhodné podnikatele na základě zjištěných informací vyzvat k nápravě.
Pokud tak neučiní a Vy už nemáte jak problém vyřešit po vlastní ose, můžete se obrátit na orgán mimosoudního řešení sporů. Jedním z určených orgánů je Česká obchodní inspekce se specializovaným oddělením pro mimosoudní řešení spotřebitelských sporů ADR, a další určené subjekty, rovněž pro různé oblasti sporů, jako jsou energie, telekomunikace či finanční služby. Přeshraniční spory s podnikateli z jiných zemí EU, Velké Británie, Norska a Islandu pomáhá již 15 let řešit síť Evropských spotřebitelských center.
Někdy se stane, že po zhodnocení odborníky se ukáže, že podnikatel práva nakupujícího neporušil. V takovém případě spotřebitel dostane alespoň právní posouzení dané situace.
Pokud se ovšem spor řeší, nemusí vždy v mimosoudní rovině dojít k nápravě a spotřebiteli je doporučen postup soudní cestou. Je na každém, zda tuto možnost využije. Pro přeshraniční spory existují zjednodušené formulářové žaloby zvané Řízení o drobných nárocích a Evropský platební rozkaz.
Spory s internetovými prodejci lze řešit také pomocí platformy ODR pro řešení sporů online. Lze tak najít mimosoudní řešení přímo s podnikatelem, nebo prostřednictvím subjektu mimosoudního řešení sporů ADR. Evropské spotřebitelské centrum ČR je kontaktním místem pro poskytování informací o tom, jak platforma funguje a jak ji používat.
Pokud jste nakupovali od podnikatele se sídlem mimo Evropskou Unii, Velkou Británii, Norsko a Island, pak může být vymáhání spotřebitelských práv problematické.
Možnosti řešení spotřebitelských sporů najdete na www.evropskyspotrebitel.cz/reseni-sporu.
Tento článek vyšel v časopisu dTest 10/2020.