Evropské spotřebitelské centrum

ESC pro dTest: Pozor na falešné prodejce vstupenek na ME

Ihned po prosincovém losu fotbalového Eura 2024 se začaly objevovat pochybné nabídky na koupi vstupenek, a pokud si lidé nedají pozor, mohou přijít o tisíce i desetitisíce korun, jak ukazuje případ českého fanouška uvedený v tomto textu. Jak postupovat bezpečně přes oficiální stránky pořadatelů, uvádí Evropské spotřebitelské centrum Česko.

 Na něj se dva dny po losu základních skupin fotbalového Eura konaného v létě 2024 v Německu obrátil český spotřebitel s tím, že zaplatil 33 000 Kč údajné společnosti, která mu odpověděla, že vstupenky pošle až jeden nebo dva dny přede dnem konání daného utkání.

Podobné nabídky se začaly objevovat na internetových vyhledávačích sponzorované odkazy, například na nákup vstupenek nabízených mimoevropskou společností Viagogo. Ta je známa tím, že od ní přeprodávané a zpravidla výrazně dražší vstupenky mnohdy buď nepřijdou vůbec, nebo přijdou, ale jejich kódy v turniketech u vchodů nemusí vždy fungovat.

Fanoušci by se měli mít na pozoru před podvodníky a využívat pouze oficiální prodej na webech Českého fotbalového svazu a asociace UEFA. Ten probíhá ve vlnách, především formou slosování žádostí lidí, kteří se přes k tomu určené weby.

Pro české fanoušky má EURO 2024 jednu velmi atraktivní nabídku – první zápas s Portugalskem totiž hraje česká reprezentace v nedalekém Lipsku. Hon na vstupenky ale bude velký i na další její dva duely konané v Hamburku. UEFA zaznamenala v prvním říjnovém kole prodeje celkově na 20 milionů žádostí. V prosinci proběhla druhá fáze prodeje vstupenek, kterých je pro fanoušky z celé Evropy k dispozici celkem milion.

UEFA myslí i na to, že budou lidé, kteří budou chtít již zakoupené vstupenky prodat. Proto na jaře otevře internetovou platformu pro jejich přeprodej za původní cenu. Nákup „z druhé ruky“ by tam měl být relativně bezpečný, protože minimalizuje riziko podvodných vstupenek.

Jistě se objeví phishingové útoky ve formě SMS a e-mailových zpráv s odkazy na podvodné weby s nabídkami nebo s požadavky na opakované provedení údajně neuskutečněné platby za vstupenky na turnaj a podobně. Cílem takových praktik je získat detailní údaje k platebním kartám a bankovním účtům spotřebitelů.

 

Podobně budou chtít podvodníci zneužít nouze o ubytování v místech konání zápasů Eura, a to napodobením nabídek známých zprostředkovatelských platforem, jako je Airbnb nebo Booking.com, případně se budou snažit podvodné nabídky ubytování v penzionu či hotelu umístit přímo na ně. Upozorňujeme, že veškerá komunikace a platby probíhají na samotných platformách a že podvodníci se snaží komunikaci a platby vyvést mimo tyto více méně zabezpečené systémy.

Všem fanouškům přejeme štěstí při nákupu vstupenek a českému reprezentačnímu výběru dobré výkony.


Tento text vyšel v časopisu dTest 01/2024.