Evropské spotřebitelské centrum

Chcete sledovat partnerův mobil?

Silné pokušení, mít své blízké pod kontrolou. U dětí či starších příbuzných to může být velmi užitečná věc, u snahy sledovat pomocí aplikace partnera je to na pováženou – což ukazují i zkušenost spotřebitelů, kteří se v poslední době obracejí na Evropské spotřebitelské centrum při ČOI ve sporech s poskytovatelem jednoho takového softwaru.

Ten po nainstalování umožňuje především rodičům mít povědomí o bezpečnosti dětí, a to nejen díky určování aktuální polohy jejich mobilního zařízení. Podle rozsahu oprávnění v rámci bezpečnostních nastavení je aplikace schopna odesílat informace také o tom, kdy a jaká zpráva přišla na telefon ze sociálních sítí. Rozsah záleží na typu operačního systému, bezpečnostních nastaveních a míře oprávnění daných předmětné aplikaci.

Nastavení takové citlivé funkce ovšem vyžaduje instalaci na mobilním telefonu druhého uživatele a jeho souhlas. To jde u dětí snadno, stejně tak u starších příbuzných či lidí se sníženou schopností orientace a podobně, které chceme „hlídat“, aby se někam nezatoulali. Pokud ovšem chceme zneužít telefon partnera bez jeho souhlasu, aplikace nebude fungovat.

V čem je tedy problém? Když partner nesouhlasí, tak se nesleduje a hotovo. Jenže ono je to složitější, což ilustruje následující případ jedné Češky, která chtěla prověřit místa pobytu svého přítele, a proto si mobilní aplikaci zakoupila, začala ji používat a načež zjistila, že v jejím případě nebude fungovat kvůli neudělení souhlasu na druhém telefonu. Proto chtěla odstoupit od smlouvy. Prodejce softwaru ale odstoupení od smlouvy odmítl s tím, že jde o digitální službu, u které od smlouvy odstoupit do 14 dnů bez udání důvodu bezplatně nelze, pokud již začalo její užívání.

Někteří poskytovatelé takových služeb nabízejí komerční možnost odstoupit od smlouvy do 14 dnů, což je pro spotřebitele matoucí. Jeden Čech si totiž chtěl aplikaci vyzkoušet a myslel si, že může bez udání důvodu dostat své peníze zpět. Jenže uvedená možnost odstoupit platí pouze za podmínek této komerční služby – mezi nimi například je, že software nefunguje na zařízení uživatele z určitého důvodu. A to mnozí spotřebitelé nesplňují.

Evropské spotřebitelské centrum Česko je nuceno takové stížnosti z výše uvedených důvodů zpravidla odmítat, protože požadavek uživatelů nemá oporu v zákoně ani v podmínkách služby. Poskytovatel služby například uvádí, že spotřebitel odmítl jeho technickou asistenci a není ochoten s aplikací udělat, co je potřeba.

Nicméně aktuálně centrum vede dva spory, kde je na základě podkladů přesvědčeno o tom, že aplikace na mobilním zařízení správně nefunguje, a proto by měl spotřebitel dostat své peníze zpět.

Tento text vyšel v časopisu dTest 09/2023.