Zpoždění letu nebo ztráta zavazadla může v době dovolených zničit pohodovou náladu. Jak se mohou cestující bránit a na jaké náhrady mají nárok, poradil čtenářům IHNED.cz ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR při České obchodní inspekci Tomáš Večl.
Odpovědi z chatu konaného dne 4. 7. 2012, tedy v Den práv cestujících v letecké dopravě, si můžete přečíst zde.
Tisíce lidí každoročně uvíznou na letištích, protože jejich spoj byl zrušen, nebo má několikahodinové zpoždění. Letecké společnosti mají přitom povinnost se o cestující postarat, případně jim nahradit vzniklou škodu.
„Bohužel se stále setkáváme s tím, že lidé nevědí, na co mají nárok, kde a jak ho uplatnit,“ říká Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR při České obchodní inspekci.
Na pražském Letišti Ruzyně si proto zájemci ve středu při kampani Den práv cestujících v letecké dopravě od 9 do 15 hodin dozvědí, že při zrušení letu mohou mít pasažéři právo až na 600 eur odškodného.
„Když je let významně zpožděn nebo zrušen, cestující má právo na bezplatnou péči, tedy na občerstvení v rozsahu úměrném čekací době, případně i na ubytování na jednu či více nocí. Tuto péči zajišťuje operující letecký dopravce, případně cestovní kancelář,“ říká Večl.
Co se týká zavazadla, za ztracené jej lze považovat 21 dnů po příletu. „V takovém případě do 7 dnů písemně kontaktujte dopravce,“ radí Tomáš Večl.
Za ztrátu odbaveného zavazadla odpovídá letecká společnost, a to až do výše ekvivalentu 35 tisíc korun.
„Výši škody je ale nutné prokázat,“ upozorňuje Večl. „Letecké společnosti obvykle vyžadují účtenky od ztracených či poškozených věcí.“ Cestující by si proto měli svá zavazadla pojistit.
Při výběru letecké společnosti je důležité ověřit si statistiky nepravidelnosti jejích letů. K tomu lze využít například webovou stránku www.flightstats.com.