Chraňte své osobní údaje se skutečnou pečlivostí a péčí o sebe, své zdraví a svou peněženku. Zní to zvláštně, ale tzv. suchý únor je velmi oblíbený pro alkoholový detox, tak proč si zdravotní pauzy neaplikovat i na aplikace ve svém telefonu? Podle některých průzkumů může být člověk vystaven i tisícovkám reklamních sdělení denně. Chce to tedy notnou dávku odolnosti, aby jeden nepřišel na mizinu nebo o rozum. Síť Evropských spotřebitelských center přináší několik jednoduchých tipů pro digitální pauzy, díky nimž se taky vyhnete neustálým reklamám, které na spotřebitele na internetu vyskakují takřka neustále.
Čas od času je důležité udělat si digitální přestávku.
Vypněte svůj smartphone
I když vypnete služby určování polohy, váš smartphone lze stále sledovat. Takže vypnutí vašeho zařízení je čas od času ještě lepší! Spolu s digitálním časovým limitem je to způsob, jak chránit své údaje o pohybu.
Odstraňte nepoužívané aplikace
Aplikace shromažďují osobní údaje, i když je aktivně nepoužíváte. Dejte si pauzu! Proveďte nějaké digitální vyčištění odstraněním aplikací, které již nepoužíváte.
Zakažte připojení Wi-Fi
Vypnutím připojení Wi-Fi telefonu na veřejných místech se eliminuje riziko, že se zařízení automaticky připojí k síti Wi-Fi, která shromažďuje údaje o poloze. A víte co? Trocha nedigitálního momentu také snižuje stres!
Buďte opatrní s aplikacemi pro duševní zdraví
Aplikace pro duševní zdraví nám mohou pomoci snížit úzkost, vypořádat se s depresí nebo lépe spát. Ale pozor! Podle nedávné analýzy Mozilly mají tyto aplikace často horší ochranu soukromí než jiné kategorie aplikací. Mají tendenci sledovat a sdílet vaše nejintimnější myšlenky.
Odhalte tmavé vzory a vyhněte se stresu
Tmavé vzory (anglicky dark patterns) jsou designové prvky, které nás nutí k nezamýšleným nákupům. Mají například podobu vyskakovacích zpráv „pospěšte si, zbývají už jen tři položky“. Dopřejte si digitální přestávku! Pozitivní vedlejší efekt: Tmavé vzory vám nemohou ublížit a ušetříte peníze a nervy.
Evropská spotřebitelská centra se čím dál častěji setkávají s případy, kdy spotřebitelé podléhají inzertním nabídkám na sociálních sítích a obdrží velmi nekvalitní zboží. Jedna z vysoké počtu důvěryhodně působících nabídek je upoutá a oni nakupují zboží přímo, aniž si prodejce před nákupem ověřují. Někteří si myslí, že platformy jako facebook nebo instagram nabízejí pouze důvěryhodné inzeráty, ale platformy ani například internetové vyhledávače toto nezaručují. Zdá se, že někteří spotřebitelé jsou lapeni ve světě vztahů se svými přáteli, obdivovanými celebritami a podobně, a snadno podléhají iluzi, že jde o bezpečné místo. Proto je vhodné dát si pro čirou mysl digitální půst.
Tento text vyšel v časopisu dTest 05/2023.