Na 30 velkých letištích Evropy se dnes cestující mohou dovědět mimo jiné to, jaké povinnosti vůči nim má letecká společnost při zpoždění či zrušení letu nebo jak vysoké finanční odškodnění lze žádat za poškozené zavazadlo. Při kampani nazvané Den práv cestujících v letecké dopravě o tom pasažéry informují pracovníci sítě Evropských spotřebitelských center, a to i na pražské Ruzyni od 9 do 15 hodin. Dalšími místy jsou také letiště v Paříži, Římě, Vídni či Varšavě.
„Když je let významně zpožděn nebo zrušen, cestující má právo na bezplatnou péči, tedy na občerstvení v rozsahu úměrném čekací době, případně i na ubytování na jednu či více nocí. Tuto péči zajišťuje operující letecký dopravce, případně cestovní kancelář,“ říká Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR, které dnešní informační kampaň v odletové hale Terminálu 2 letiště v Praze-Ruzyni připravilo spolu s Evropskou komisí a Úřadem pro civilní letectví.
Je důležité zdůraznit, že dopravce musí poskytnout výše uvedenou bezplatnou péči i v případě, kdy zpoždění či zrušení letu způsobí počasí, stávka či jiný zásah tzv. vyšší moci. „Pokud péči z jakéhokoli důvodu neposkytne, může se cestující následně domáhat proplacení skutečně vynaložených nutných nákladů, nejlépe s účtenkami v ruce,“ podotýká Tomáš Večl. Pokud zrušení či zpoždění letu nebylo způsobeno zásahem tzv. vyšší moci, může mít cestující také právo na náhradu škody ve výši 250 až 600 eur (v závislosti na délce letu a nabídnutém náhradním spojení). Právo na finanční odškodnění má také ten, komu dopravce neumožní nástup na palubu z důvodu překročení kapacity letadla.
Cestující má rovněž právo na náhradu škody, pokud při přepravě dojde k poškození, ztrátě nebo zpoždění zavazadla. V takovém případě může u dopravce požadovat až zhruba 35 000 Kč. „Když se zavazadlo zpozdí a člověk si potřebuje na dovolené zakoupit základní věci jako například hygienické potřeby, doporučujeme, aby si cestující od těchto věcí uchovali účtenky, které pak použijí k prokázání skutečné výše škody,“ vysvětluje Tomáš Večl.
Rozsáhlá informační akce nazvaná Den práv cestujících v letecké dopravě se konala poprvé loni. Pracovníci sítě ESC při ní vedle praktických informací o právech cestujících nabízejí také brožurky s informacemi o právech spotřebitelů při pronájmu vozů v zahraničí nebo o způsobu reklamace zboží zakoupeného v jiných zemích Evropské unie. Pokud mají cestující problémy s uplatňováním svých práv u leteckých společností z jiných zemí EU, mohou jim bezplatně pomoci pobočky sítě Evropských spotřebitelských center.
Další informace o právech cestujících lze najít na webu Evropského spotřebitelského centra ČR působícího při České obchodní inspekci www.evropskyspotrebitel.cz, Evropské komise http://ec.europa.eu/passenger-rights a Úřadu pro civilní letectví www.ucl.cz.