Více než 650 000 kontaktů se spotřebiteli zaznamenala síť Evropských spotřebitelských center během deseti let své existence. Jejích 30 poboček bezplatně pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu. Počet řešených stížností a žádostí o informace rok od roku roste, nejčastěji se týkají letecké dopravy a nákupů přes internet. Smírného mimosoudního řešení je dosaženo u více než dvou třetin případů.
„Roční počet žádostí o informace, poradenství či přímou pomoc v přeshraničních sporech se během uplynulé dekády zdvojnásobil, loni dosáhl téměř 94 000. Další více než tři a půl milionu spotřebitelů loni našly informace o svých právech v EU na webových stránkách národních poboček sítě v členských zemích EU, Norsku a na Islandu. Dále lidé využívají například naši šikovnou mobilní aplikaci pro turisty nazvanou ECC-Net: Travel,“ uvedl dnes na tiskové konferenci v Praze Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR.
Síť Evropských spotřebitelských center (ECC-Net) má 30 členů, vedle zemí EU působí její pobočky i v Norsku a na Islandu. Bezplatně nabízí právní poradenství spotřebitelům ve 24 jazycích a opírá se o expertizu více než 140 právních poradců.
Aktivity jednotlivých center se zaměřují i na prevenci podvodů na internetu, společné projekty na podporu spotřebitelů na jednotném trhu, vč. rozsáhlých průzkumů a tzv. mystery shoppingu. Spolu se zúčastněnými státy financuje činnost sítě ESC Evropská komise, která také využívá jejích zpráv o fungování evropských předpisů při tvorbě nové spotřebitelské legislativy.
„Během deseti let toho Evropská spotřebitelská centra dosáhla hodně. A se zvyšujícím se počtem spotřebitelů nakupujících online bude jejich role ještě důležitější. Díky jejich pomoci při prosazování práv spotřebitelů mohou Evropané získat větší důvěru v jednotný digitální trh,“ řekla ke Zprávě o činnosti sítě ESC v letech 2005–2014 evropská komisařka pro spotřebitele Věra Jourová, pod jejíž agendu práce této sítě spadá.
Síť ESC dosud pomáhala spotřebitelům ve zhruba 300 000 konkrétních sporů s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu. „Oblastí číslo jedna je letecká doprava, tedy především náhrady škody v případě zrušení a zpoždění letů a problémů se zavazadly. V případě české pobočky se této oblasti týkalo 37 procent případů. Časté jsou rovněž problémy při nákupu zboží a využívání služeb přes internet,“ vyjmenoval Tomáš Večl. Češi nejčastěji řeší spory s obchodníky z Německa, Velké Británie a Slovenska.
České centrum působí při České obchodní inspekci, se kterou při řešení některých stížností také spolupracuje. „ESC nám v některých případech dává podněty na zahájení kontroly jak u českých, tak i zahraničních podnikatelů, na které se můžeme zaměřit díky přeshraniční spolupráci evropských dozorových orgánů v rámci sítě CPC,“ podotkl ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný.
Náměstek ministra průmyslu a obchodu Karel Novotný zhodnotil přínos české pobočky ESC: „S potěšením mohu říci, že české centrum je na evropské úrovni hodnoceno velmi kladně vzhledem k úrovni poskytovaného právního poradenství a přímé asistence spotřebitelům v jejich sporech. Tento celounijní projekt může nadále počítat s podporou českého státu.“
Jak kontaktovat ESC ČR s žádostí o informaci či o řešení konkrétního přeshraničního sporu, se spotřebitelé dovědí na www.evropskyspotrebitel.cz. Služby ESC jsou poskytovány bezplatně.
Úspěšně řešené případy najdete v přiloženém souboru s fakty o činnosti českého ESC v uplynulých 10 letech.