Evropské spotřebitelské centrum

Přišlo rozbité zboží? Nepřišlo nic? Právníci radí, jak z toho ven

Noční můry online nakupování jsou, že přijde něco jiného, zboží přijde rozbité, nepřijde nic nebo že prodejce nevrátí peníze po odstoupení od smlouvy. Asi 3 % uživatelů internetu se každý rok stanou obětí podvodu. Jak předejít problémům a jak z nich ven, radí Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci.

Pokud spotřebitel zásilku s objednaným zbožím rozbalí, ještě než podepíše bezvadné převzetí, nemá problém. Do okamžiku převzetí totiž za zboží odpovídá prodejce a je případně na něm, aby dodání poškozeného výrobku řešil s přepravní službou nebo s výrobcem, který produkt zabalil.

 „Spotřebitelé ale obvykle balíček při převzetí neotevřou, maximálně obhlédnou stav samotné krabice a do balíčku se podívají až doma. Proto je vhodné si rozbalování zásilky krok za krokem nafotit. Stojí to jen trochu času a snadno si lze pořídit důkaz o tom, že výrobek už poškozený přišel,“ doporučuje Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra a uvádí, že „se objevují případy poškrábaných hodinek za stovky či tisíce korun, ale i naprasklých televizí za desítky tisíc. Bez fotografií se pak mnohdy těžko prokazuje, že kupující zboží nepoškodil, protože předtím podepsal bezvadné převzetí, a těžko se domáhá vrácení peněz.“

Dlouhodobé průzkumy Evropské komise i jiných organizací ukazují, že zhruba 3 % uživatelů internetu se každoročně setká s podvodem. Kromě podvodných odkazů v e-mailových či SMS zprávách nebo v chatovacích aplikacích se jich řada týká právě nákupů online, kdy lidé hledají co nejnižší cenu konkrétního zboží a nakupují na určitém e-shopu poprvé, aniž si prodejce ověří pohledem do obchodních podmínek a recenzí jiných nakupujících.

Přijde-li jiné než objednané zboží nebo zboží nepřijde vůbec a prodejce nevrátí zaplacenou částku, mohou lidé – pokud platili platební kartou – požádat o pomoc svoji banku. „Ta může ve spolupráci s bankou podnikatele vrátit peníze na jejich kartu prostřednictvím nástroje zvaného chargeback. Banky nejsou k jeho provedení povinovány zákonem, ale mnohdy tak činí dobrovolně. Podobně lze postupovat po platbě některým ze systémů elektronických peněženek. Po platbě převodem z účtu na účet zpravidla není možné částku získat zpět,“ uvádí Ondřej Tichota.

Pokud se tento postup nezdaří, mohou se spotřebitelé obrátit na oddělení mimosoudního řešení sporů ADR na České obchodní inspekci. Pokud jde o zahraničního prodejce z jiné země EU, Norska či Islandu, pomoci může mimosoudně právě Evropské spotřebitelské centrum, které je financované Evropskou komisí a Českou republikou a které působí při ČOI. Služby zde působících právníků jsou bezplatné a ESC na svém webu www.evropskyspotrebitel.cz/podvod nabízí také návod, jak si ověřit prodejce.

 

Síť ESC bezplatně pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu. Podává také informace o právech spotřebitelů na jednotném evropském trhu. Je financováno Evropskou komisí a zúčastněnými státy. Více informací naleznete na www.evropskyspotrebitel.cz.