Evropské spotřebitelské centrum

Na co máte právo při stávce letištního personálu

(Praha, 27. červenec 2022) Dnešní stávka tisíců členů letištního personálu společnosti Lufthansa se dotkne 130 000 cestujících, letících z Frankfurtu a Mnichova nebo přes tato významná letiště. Rušení či významná zpoždění letů se očekávají také ve čtvrtek a v pátek. Důležité informace o právech cestujících přináší Evropské spotřebitelské centrum, které pomáhá řešit případné spory s dopravci z jiných zemí EU a má také bezplatnou mobilní aplikaci o právech spotřebitelů při cestách po EU.

„Při zrušení letu v případě stávky je dopravce povinen poskytnout přesměrování na náhradní let v nejbližším možném termínu. Po dobu čekání na náhradní nebo zpožděný spoj má nabídnout také bezplatné občerstvení a v případě potřeby i ubytování po dobu nezbytně nutnou,“ uvádí Ondřej Tichota, zástupce ředitelky Evropského spotřebitelského centra ČR.

Cestující, kteří mají zakoupenou letenku na let v tomto týdnu, by měli kontaktovat dopravce operující jejich lety a informovat se o možných alternativách spojení.

„Lidé mohou také odstoupit od smlouvy a požádat o vrácení peněz. V takovém případě nemá dopravce povinnost další péče,“ říká Ondřej Tichota a podotýká, že právo cestujících je stanoveno evropským nařízením 261/2004.

Pozemní personál Lufthansy stávkuje kvůli sporu s vedením letecké společnosti kvůli mzdovým podmínkám a požaduje zvýšení platů o necelých 10 procent.

Další informace o právech při cestách po EU jsou na www.evropskyspotrebitel.cz. Lze si také stáhnout bezplatnou mobilní aplikaci „ECC-Net: Travel“, ve které spotřebitelé najdou svá práva i v jiných oblastech cestovního ruchu, nejen v dopravě letecké, ale i železniční, autobusové a lodní, v ubytovacích službách, v autopůjčovně a při nákupu zboží v jiných zemích EU. „Aplikace je volně ke stažení v obchodech s mobilními aplikacemi a obsahuje také konkrétní fráze ve všech oficiálních jazycích EU pro uplatnění vašich práv přímo na místě,“ dodává Ondřej Tichota.

 

ESC Česko působí při České obchodní inspekci a je členem sítě Evropských spotřebitelských center, která pomáhá spotřebitelům řešit přeshraniční spory v Evropě. Jeho úspěšnost při mimosoudním řešení sporů Čechů se zahraničními obchodníky dosáhla loni 72 %. Více informací lze najít na www.evropskyspotrebitel.cz