Švábi pod postelí, plíseň v koupelně, špína v kuchyňce, a k tomu pod okny zápach popelnic ze zadního traktu budovy, ač byl slíben výhled na moře. Kdo se s tímto setkal na dovolené, jistě hudroval. Ale to nestačí. Je nutné se ozvat a požadovat nápravu nebo alespoň slevu z ceny pobytu. Po návratu z dovolené se někteří spotřebitelé ptají, jak to učinit a jak dlouho od skončení dovolené mohou stížnost podat.
Obecně platí, že závady je vhodné hlásit bez zbytečného odkladu. U dovolenkových služeb to platí dvojnásob. „Pokud se smlouva řídí českým nebo například německým právem, je nutné ozvat se a na nedostatky upozornit už přímo na místě a následně zaslat písemnou stížnost cestovní kanceláři nebo ubytovateli ve lhůtě 30 dnů od skončení pobytu,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR.
Stížnost podaná na místě musí být nějakým způsobem doložena. Nejvhodnější je nechat si vystavit písemné potvrzení, nebo spotřebitel může stížnost sepsat sám a nechat si ji v hotelu či penzionu potvrdit.
Tak to učinil český spotřebitel, který požadoval 100eurovou slevu z ceny zájezdu ve výši 800 eur kvůli tomu, že pokoj, ve kterém byl ubytován zahraniční cestovní kanceláří, byl špinavý a očividně delší dobu řádně neudržovaný. Německá cestovní kancelář se spotřebitelem nechtěla v dané věci komunikovat, nicméně poté, co Čech požádal o pomoc síť Evropských spotřebitelských center (ESC), se podařilo mimosoudní cestou vymoci slevu ve výši 60 eur.
„Pokud by cestovní kancelář nekontaktoval už během pobytu, s vysokou pravděpodobností by se žádné kompenzace vzniklé újmy nedočkal,“ upozorňuje Ondřej Tichota.
Pokud poskytovatel služby stížnost nevyřídí podle představ spotřebitele a pokud ve snaze o smírné řešení sporu se zahraničním poskytovatelem služeb neuspěje síť ESC, mohou se lidé svých práv domáhat soudně.
„Takový proces lze zahájit nejpozději ve lhůtě dvou nebo tří let, což je promlčecí lhůta ve státech Evropské unie, v závislosti na tom, právem které země se uzavřená smlouva řídí,“ podotýká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra, které bezplatně pomáhá spotřebitelům řešit přeshraniční spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu. Více o spotřebitelských právech na jednotném trhu lze najít na www.evropskyspotrebitel.cz.