Na jednotném trhu EU pravidelně nakupuje na internetu víc než 250 milionů lidí. Ve změti předvánočních nabídek různého zboží – od seriózních po podvodné – je dobré znát klíčová doporučení pro bezpečné online nákupy nejen doma, ale i jinde v Evropě či ve světě. Web v češtině dnes už nutně neznamená českého obchodníka a prověřit si základní parametry nákupu trvá chvilku, upozorňuje Evropské spotřebitelské centrum, působící při České obchodní inspekci.
„Důležité je umět si rychle prodejce prověřit, pokud s ním spotřebitel dosud neměl žádnou zkušenost. K tomu lze využít praktický návod na webu www.evropskyspotrebitel.cz/podvod, kde jsou mimo jiné i odkazy na obchodní rejstříky zemí EU a upozornění na podezřelé požadavky na způsob platby,“ říká Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR. Díky návodu lze také zjistit, kdy, kde a kým byla doména internetového obchodu založena. Bylo to nedávno na ostrově v Tichomoří? Pak to pro vánoční nákupy nemusí být správná volba.
Podle Tomáše Večla nezabere moc času ujistit se, že podnikatel na webu uvádí své jméno a úplné kontaktní údaje o sobě, včetně poštovní adresy, tak jak ukládají předpisy, aby spotřebitel věděl, s kým jedná. Podnikatel má také povinnost uvést informaci o lhůtě na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu, která je u nákupů v celé Evropské unii 14 dní. Toto pravidlo má výjimky, nevztahuje se na již rozbalené videohry či cédéčka, nebo na rezervaci cestovních a ubytovacích služeb.
„Spotřebitel také musí aspoň v základu vědět, s čím souhlasí, když uzavře kupní smlouvu. Proto by si vždy měl přečíst podmínky platné pro jeho objednávku. Pokud je prodejce seriózní a chová se transparentně, nemělo by ověření zabrat víc než pár minut. A ty stojí za to věnovat, než člověk odešle třeba pár tisíc korun,“ uvádí Tomáš Večl.
Řada zahraničních prodejců se zaměřuje na český trh tím, že svůj e-shop mají i v české verzi. „Pokud jde o prodejce z jiné země Evropské unie, pak se spotřebitelé zpravidla mohou spolehnout na stejná práva, na která jsou zvyklí při nákupu u českého obchodníka, tedy na dvouletou záruku a podobně. Obracejí se na nás ale i lidé, kteří si mysleli, že nakupují na českém e-shopu, ale prodávající sídlí v jihovýchodní Asii, zaslal nekvalitní zboží a nechce vyřídit reklamaci,“ upozorňuje Tomáš Večl.
Evropské spotřebitelské centrum bezplatně pomáhá řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu, a to mimosoudní cestou. Více praktických informací o právech spotřebitelů při nakupování na jednotném trhu jsou dostupné na webu ESC ČR www.evropskyspotrebitel.cz.
Při nedoručení zboží využijte chargeback
Pokud spotřebitel zaplatil svůj nákup přes internet platební kartou, zboží mu od prodejce nepřišlo a prodejce se nemá k vrácení peněz, může svoji banku požádat o použití nástroje zvaného chargeback, neboli zpětná platba. Banka spotřebitele obrazně řečeno stáhne zaplacenou částku zpět od banky obchodníka, pokud ten neprokáže, že zboží dodal. Podobně lze postupovat u některých systémů elektronických peněženek, které nabízejí centrum pro řešení sporů mezi prodávajícími a kupujícími.
V případě problému by měl spotřebitel co nejdříve kontaktovat svou banku s žádostí o provedení chargebacku. Žádost je vhodné podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem. Chargeback může být někdy jedinou možností, jak dostat své peníze zpět.