Evropské spotřebitelské centrum

Evropská centra pomohla loni 72 000 spotřebitelů

Pomoc při řešení problému s prodejcem z jiné země EU hledá stále více lidí. Unijní síť Evropských spotřebitelských center (ESC) loni zaznamenala přes 72 000 kontaktů se spotřebiteli. Samotná česká pobočka uvádí meziroční 10% nárůst počtu řešených případů.

Komu nepřišlo zboží objednané z jiné země EU nebo komu zahraniční obchodník odmítá uznat reklamaci, může se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum a to mu může bezplatně pomoci spor vyřešit mimosoudní cestou. Počet takových případů vzrostl meziročně z 27 000 na víc než 32 000, přičemž se podařilo úspěšně ve prospěch spotřebitele vyřešit téměř polovinu. Zbytek ze 72 000 záznamů sítě ESC tvořily žádosti o informace a rady v oblasti spotřebitelských práv.

„Nejčastějšími oblastmi jsou nakupování přes internet a letecká doprava. Podíl dotazů a sporů týkajících se zboží a služeb objednaných přes internet postupně roste,“ říká Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR, na které se loni obrátilo 831 spotřebitelů a které zaznamenalo zhruba 10% nárůst počtu řešených přeshraničních sporů s prodejci z jiných zemí EU, Norska či Islandu.

Loni česká pobočka pomohla například dvěma Čechům, kteří nebyli spokojeni se službami nizozemské cestovní kanceláře. Během zájezdu do Gabonu se objevilo několik zásadních problémů, například „soukromá loď“ pro přepravu v rámci cesty byla ve skutečnosti běžná zásobovací loď, sdílená s dalšími lidmi, byly potíže s ubytováním a safari – vrchol zájezdu – trvalo pouhé dvě hodiny. Cestovní kancelář neodpovídala na žádosti klientů o vrácení části peněz, ale poté, co se do případu zapojila síť Evropských spotřebitelských center, společnost nabídla kompenzaci ve výši 1.385 eur, tedy zhruba 35 000 Kč.

29členná síť ESC také uskutečnila několik projektů, např. Den práv cestujících v letecké dopravě na 30 letištích Evropy, porovnání cen a služeb lyžařských středisek v Evropě a balíček užitečných informací pro fanoušky cestující na fotbalové EURO do Polska nebo na londýnskou olympiádu. Činnost sítě financují Evropská komise a členské státy Evropské unie, Norsko a Island. Více informací lze najít na www.evropskyspotrebitel.cz.

Právě vymáhání práv spotřebitelů bude jedním z hlavních témat blížícího se Evropského dne spotřebitelů, který připadá na 15. března.

 

Výroční zprávu sítě ESC naleznete zde a ohlédnutí za činností ESC ČR zde.