Evropské spotřebitelské centrum

ESC radí, jak poznat podvod na internetu

Další a další lidé se nechávají nachytat a platí předem tisíce eur za zboží, které si objednali online ze zahraničí, ale které nikdy nedostanou. Při nákupu na internetu se totiž stávají oběťmi podvodů, když si chtějí za výhodnou cenu pořídit automobil, notebook, mobil nebo třeba traktor. Evropské spotřebitelské centrum nabízí několik rad, jak jednoduše prověřit prodejce, od něhož chce spotřebitel nakupovat. Riziko podvodu zcela vyloučit nelze, obezřetným chováním jej však můžete minimalizovat.
Jak poznat podvod na internetu

Zadejte údaje o společnosti (např. název společnosti, adresu webu, e-mail) do internetového vyhledávače. Díky tomu můžete zjistit, jaké zkušenosti mají s danou společností jiní lidé. Anglicky se „podvod“ řekne „scam“ nebo „fraud„; narazíte-li v souvislosti s klíčovým slovem na tyto či obdobné výrazy, mějte se na pozoru.

Zamyslete se nad tím, jak se obchodník prezentuje. Je vzhled webu, na kterém se chystáte nakoupit, profesionální? Důvěryhodný dojem rozhodně nebudí e-mailové adresy na bezplatných a anonymních serverech typu yahoo.com, hotmail.com, gmail.com, live.com, seznam.cz apod. Stejně tak, je-li web umístěn na bezplatném hostingovém serveru, není to znak profesionality.

Platbu předem provádějte jen tehdy, jde-li o skutečně důvěryhodného obchodníka. Jistě nedáte peníze na ulici neznámému člověku s příslibem, že Vám v budoucnu dodá věc. Na internetu tak však řada uživatelů činí. Platbu předem provádějte jen tehdy, pokud jste si jisti, že jednáte s důvěryhodným dodavatelem. Při platbě systémem Paypal či platební kartou existují nástroje, kterými se lze domoci vrácení peněz, pokud obchodník zboží nedodá. Nevyplatí se však na ně stoprocentně spoléhat. Především údaje o platební kartě je třeba chránit.

Zvlášť podezřelý je požadavek na platbu systémem Western Union. U bankovních převodů nikdy nezasílejte peníze na účty soukromých osob, pokud se nejedná o účet prodávající firmy/společnosti.

Mezi obvyklé znaky podvodu patří špatná jazyková úprava, požadavek platby předem v hotovosti či převodem, další požadavky na platby pod smyšlenou záminkou (clo, pojištění, přibalení většího počtu kusů výrobku) a tak podobně. Pamatujte si, že pokud se nabídka zdá příliš výhodná, než aby byla skutečná, tak nejspíš skutečná není!

Nahlédněte do obchodního rejstříku dané země, zda je v něm společnost registrována (odkazy na rejstříky zemí EU, Norska a Islandu jsou zde). Stává se však také, že někdo zneužije jméno existující společnosti a založí web s podobným označením.

Zkontrolujte doménu webové stránky. Stává se, že webová adresa je stejná jako adresa skutečně existující a registrované firmy. Je zde ovšem jeden rozdíl – doména, tedy koncovka internetové adresy, je jiná (např. nikoli „.co.uk“ pro Velkou Británii, ale třeba „.co.cc“ pro Kokosové ostrovy). Zjistěte si také datum registrace domény; podvodné stránky bývají většinou relativně nové. Datum registrace domény a registrující osobu lze obvykle zjistit v ‚whois‘ registru (např. zde). Údaje však nemusí být spolehlivé. Lze provést i tzv. geolokaci webové stránky (např. zde zadáte název strany a zjistíte, v které zemi se nachází hostující server dané webové strany).

Najděte si sídlo společnosti na internetovém serveru nabízejícím pouliční fotografie měst, a to podle adresy, uváděné u inzerátů a na webové stránce společnosti. Tvrdí-li o sobě dodavatel, že je velkou nadnárodní společností, a přitom se daná adresa nachází uprostřed obytné čtvrti na předměstí, obvykle není něco v pořádku.

Važte si svých osobních údajů. I ty mají velkou cenu. Nesdělujte informace o sobě na nedůvěryhodných či Vám dosud neznámých stránkách. Uvádějte jen takové údaje, které jsou skutečně nezbytné.

Nereagujte na nevyžádanou poštu (spam). Na nevyžádanou poštu nereagujte, v žádném případě nesdělujte e-mailem údaje o bankovním účtu, číslo platební karty nebo třeba přihlašovací údaje do internetového bankovnictví. Nevyžádaný e-mail smažte, nikdy neotvírejte neznámé přílohy.

Výše uvedené znaky je třeba pokládat za pouhé indicie, které mohou vést k odhalení podvodu. Přítomnost jednoho či několika uvedených znaků neznamená automaticky, že jde o podvod, nicméně indikují, že je třeba mít se na pozoru. Metody podvodníků se stále zdokonalují, a ne vždy je lze dle uvedených základních znaků rozeznat.

Ví se, že si lidé obvykle nečtou obchodní a smluvní podmínky a mnohdy se ve smlouvách zavazují k věcem, které je pak mohou nemile překvapit. Nicméně prověřit si předem společnost, které mám poslat peníze, zabere na internetu jen několik minut a může to ušetřit spoustu starostí a zachránit spoustu peněz.

Pokud se stanete obětí podvodu, nezbývá než obrátit se na policii. Evropské spotřebitelské centrum v těchto případech spotřebitelům obvykle není schopno pomoci, protože podvody ze strany soukromých osob vydávajících se za firmu nespadají do jeho působnosti. Vypátrání pachatelů je v praxi velmi obtížné a vyplatí se proto především věnovat pozornost prevenci. Pokud byl podvod spáchá

n z území Velké Británie, oznamte jej také britským úřadům na www.actionfraud.police.uk.

Podívejte se také některé rizikové e-shopy uvedené na webu České obchodní inspekce.

Kontextová nabídka: