Evropské spotřebitelské centrum

Práva cestujících mějte přímo v mobilu

Co dělat přímo na letišti, když je let zrušen nebo když nedorazilo zavazadlo? Na co má člověk právo? To lze snadno zjistit díky mobilní aplikaci Evropské komise o právech cestujících. V zimě se mohou hodit informace o povinnosti bezplatné péče ze strany dopravce v případě přerušení leteckého provozu vinou sněhové vánice.

Evropská komise pokračuje ve své snaze posilovat postavení cestujících na evropském trhu a připravila pro ně aplikaci pro mobilní telefony, díky které mohou mít svá práva stále doslova v ruce. Není tak potřeba přímo na letišti pracně vyhledávat právní předpisy a dohadovat se s personálem dopravce, který se může snažit vyhnout svým povinnostem plynoucím z legislativy, ale stačí na mobilním telefonu ukázat informace uvedené v této aplikaci a prokázat přímo na místě, že cestující je se svými požadavky v právu.

V aplikaci zanesené informace pokrývají práva a možnosti cestujících v různých nepříjemných situacích, do kterých se mohou lidé v letecké dopravě dostat, ať už jde o významně zpožděný či zrušený let, odepření nástupu na palubu nebo také ztráta, zpoždění či poškození zavazadla.

Aplikace původně připravená pro leteckou a železniční dopravu je již aktualizována i pro autobusovou a lodní dopravu a je k dispozici na čtyřech mobilních platformách: Apple iPhone a iPad, Google Android, RIM Blackberry a Microsoft Windows Phone 7. Stáhnout ji lze na internetové adrese http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights.

Když zasáhne vánice

V zimě jsou někdy rušeny či významně zpožděny lety vinou sněhové vánice. Tehdy má dopravce či cestovní kancelář povinnost se o cestujícího bezplatně postarat. Tato péče zahrnuje občerstvení a v případě nutnosti také ubytování po dobu nezbytně nutnou. Při takovémto či podobném zásahu tzv. vyšší moci není dopravce povinen vyplatit paušální náhradu škody ve výši 250 až 600 eur, vyplácenou v případech, kdy je důvod významného zpoždění či zrušení letu na straně dopravce.

Pokud tato bezplatná péče není poskytnuta a cestující je nucen si vše obstarat sám, tak je oprávněn zpětně se domáhat proplacení skutečně vynaložených nákladů, a to na základě předložených účtenek.

Tento článek vyšel v časopisu pro spotřebitele dTest v únoru 2013.