Evropské spotřebitelské centrum

Nákup v zahraničí zvažujte také dle druhu zboží

Ilustraní foto kuchyňské linky.Při hledání lepších cen zboží na jednotném trhu je vhodné dobře zvážit i řešení případných problémů následujících po samotném nákupu v jiné zemi EU. Někteří prodejci, především ze sousedních zemí, se totiž občas k podaným reklamacím staví neochotně – ačkoliv původně slibovali, že problémy přijedou řešit ke spotřebiteli domů do Česka.

Tyto případy se často týkají například kuchyňských linek, sedacích souprav a sprchových koutů. Jde o zboží, které lze jen těžko poslat poštou nebo vyžaduje instalaci u spotřebitele doma. V tom spočívá náročnost případných reklamací, kdy je třeba, aby prodejce nebo servisní pracovník zajel ke spotřebiteli domů a vadu buď opravil, nebo zboží na místě vyměnil. I když to před samotným nákupem slíbí, někteří se k cestě do Česka nemají.

Při každém nákupu v dosud nevyzkoušeném a neznámém obchodě se vyplatí zapátrat po zkušenostech jiných spotřebitelů s daným podnikatelem, například na internetu nebo u známých, kteří do dané země či města jezdí nakupovat. Je vhodné všímat si i prezentace společnosti, informací a podkladů poskytnutých jejími pracovníky. Některé postupy mohou spotřebitele předem varovat, že vše nemusí být úplně v pořádku.

Například pokud je výsledkem domluvy na podobě a rozměrech kuchyně ručně vyhotovený plánek skříněk načmáraný na linkovaném papíře A5, spotřebitel bude těžko reklamovat špatnou výměru umístění skříňky, kterou nejde zcela otevřít kvůli kolizi s jinými dvířky. Plánek a vyměření totiž prakticky neexistují a není se o co opřít, když podnikatel tvrdí, že vše je uděláno podle dohody.

Situace nemusí být takto extrémní. Postačí, když zahraniční prodejce z kamenné prodejny nedaleko hranic poruší svůj původní slib, že případnou reklamaci sprchového koutu přijede vyřídit i do Čech, a najednou začne tvrdit, že v Česku reklamace nevyřizuje.

Evropské spotřebitelské centrum tedy doporučuje zvážit povahu nakupované věci v porovnání nejen s cenou, ale také s možnostmi následné reklamační péče ze strany prodejce.

Přirovnejme to k situaci, kdy je nízká cena vyvážená delším čekáním a případnou kratší zárukou. Někteří spotřebitelé si například raději nechají poslat nabíječku k mobilnímu telefonu za 100 Kč z internetového obchodu ve Velké Británii, než aby za tutéž nabíječku v Česku zaplatili 500 Kč, protože poměr rizika nedodání zboží a případné finanční ztráty je přijatelný.

Jiné je to však u sedací soupravy v hodnotě 80 000 Kč. Ta třeba vyjde v Česku jen o něco dráž než v některé sousední zemi, ale těch pár tisíc korun rozdílu by možná vyvážilo následné přeshraniční dohadování s obchodníkem o výměně potahu nebo celého kusu nábytku. Takové zvážení je na každém spotřebiteli.

Nechceme odrazovat od nakupování jinde v Evropě, pouze upozorňujeme, že je třeba promyslet okolnosti každého konkrétního nákupu zvlášť.

Tento článek vyšel v časopisu dTest 12/2015.