Evropské spotřebitelské centrum

Dálniční známky v zemích EU – pozitiva i podvody s nimi

Internetoví podvodníci sáhli po nové oblasti – nabízejí, ale nikdy nedodají dálniční známku do jiné země Evropské unie, kam se kupující chce vydat na krátkou cestu. Případně je známka i víc než dvojnásobně předražená. Jak podvodné nabídky poznat, uvádíme níže. Nicméně z EU přicházejí i dobré zprávy – od roku 2024 budou i jednodenní či jednotýdenní známky, které budou mít cenové stropy.

Nejen na Evropské spotřebitelské centrum při ČOI se obrátili spotřebitelé s problémem, který jeden z nich popsal následovně: „Před svou cestou do Polska jsem si chtěl, jak obvykle vyřídit Dálniční známku. Zvolil jsem firmu, která na mě čekala jako první na webu a vyplnil jsem žádost. Celé probíhalo rychle a po zaplacení kartou, jsem byl požádán o potvrzení mé SPZ. Teprve pak jsem se podíval na vystavený účet a koukám, že místo částky (oficiálně na 10 dní 9,80Euro) mi bylo naúčtováno 19,80 Euro!  Původní odhad byl, že asi došlo mezitím ke zdražení. Zjišťoval jsem ceny – beze změny.“

Šlo o jeden z inzerátů na nevýhodnou koupi, které se objeví ve vyhledávači na jednom z prvních míst kvůli tomu, že jsou placené. Vzhledem k názvu stránky, evokujícím, že jde o oficiální prodejní platformu daného státu EU, spotřebitel nepojme žádné podezření a zaplatí uvedenou částku. Je vhodné si všímat, zda jde o placený odkaz a zkontrolovat, jaká je oficiální cena dálniční známky v dané zemi. S tím může pomoci například web www.tolls.eu.

Existují samozřejmě férové stránky, které nabízejí zprostředkování nákupu známek ze všech zemí EU a poplatek si účtují. Také na čerpacích stanicích před hranicemi dané země se prodávají s přirážkou za zprostředkování.

Státy Evropské unie připravily novinky mj. pro větší přehlednost a lepší orientaci řidičů při nákupu známek při přejíždění státních hranic, kde dosud jsou výrazné rozdíly. Podle nových pravidel budou dálniční známky od roku 2024 platné po kratší dobu (jeden den, jeden týden nebo 10 dní) a budou mít cenové stropy, které mohou být stanoveny pro osobní automobily. Cílem je zajistit spravedlivé zacházení s příležitostnými řidiči z jiných států Unie. Země EU, které se rozhodnou zpoplatnit dopravní síť pro lehčí vozidla, jako jsou dodávky, minibusy a osobní automobily, si budou moci nadále vybrat mezi systémy mýtného nebo dálničních známek.

Europoslanci zajistili, že tři roky po vstupu pravidel v platnost budou členské státy zveřejňovat zprávy o mýtném a poplatcích za užívání dopravní sítě vybíraných na jejich území, včetně informací o tom, jak tyto příjmy využívají. Podle Parlamentu by příjmy z těchto poplatků měly přispívat k udržitelné dopravě, infrastruktuře a mobilitě.

S cílem podpořit širší využívání vozidel, která jsou šetrnější k životnímu prostředí, budou muset země EU od roku 2026 stanovit různé sazby silničních poplatků na základě emisí CO2 z nákladních vozidel a autobusů a environmentální výkonnosti dodávek a minibusů. Rovněž budou povinny výrazně snížit poplatky za vozidla s nulovými nebo nízkými emisemi.


Tento článek vyšel v časopisu dTest 10/2022.