Většině problémů se zahraničními autopůjčovnami, s nimiž se spotřebitelé obracejí na právníky Evropského spotřebitelského centra ČR (ESC), se dá předejít. „Zní to banálně, ale spotřebitel by neměl podepisovat smlouvu, které zcela nerozumí, a na případné nejasnosti se doptat. Tím si může ušetřit nepříjemnosti plynoucí z domněnek například o rozsahu pojištění vozu a cestujících, podmínek pro překročení státních hranic, možnost řízení vozu dalším řidičem a podobně,“ uvádí Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR (ESC), které se specializuje na ochranu práv českých spotřebitelů v jiných zemích EU, Norsku a na Islandu.
Je také dobré se opravdu v klidu zamyslet, k čemu může během užívání vozu dojít, a případně se optat na možnosti připojištění. Podmínky pojištění se totiž v různých zemích mohou významně lišit. Lidé by si měli dát pozor na případné „skryté“ příplatky psané v cenících malým písmem, mohou totiž konečnou cenu velmi navýšit.
Pokud spotřebitel vůz během užívání poškodí, musí uhradit náklady na jeho opravu. „Může se ale stát, že se na karoserii objeví škrábanec v době, kdy spotřebitel vůz už dávno předal. Třeba ho může následně na odkladném parkovišti někdo odřít. Jenže autopůjčovna strhne peníze na opravu z karty spotřebitele, protože má za to, že škodu způsobil on,“ říká Tomáš Večl.
A právě nafocení vozu při jeho převzetí a pak při jeho vrácení může pomoci prokázat, že spotřebitel žádnou škodu nezpůsobil, ačkoli by to autopůjčovna mohla po jeho odjezdu tvrdit. „Takové případy se stávají, a pokud člověk důkaz nemá, může ho to přijít i na několik set euro,“ upozorňuje Tomáš Večl. „Nejvhodnější je nechat si písemně potvrdit stav vozu při zapůjčení, včetně již existujících poškození. A pak si rovněž nechat potvrdit vrácení vozu v bezvadném stavu.“
Samozřejmostí je, že si zákazník uchová kopie smlouvy a dokladů o zaplacení jak půjčovného, tak různých záloh.
Pokud si chce člověk stěžovat na cokoli, co se týká pronájmu vozu, měl by to učinit písemně ihned u dané společnosti. Pokud půjčovna z jiné země EU, Norska či Islandu stížnost odmítne, nebo nenabídne přijatelné řešení, lze se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci, které v takových přeshraničních případech může pomoci smírnou mimosoudní cestou.