Kdo nakupuje přes internet, možná už řešil problémy s doručením zboží. Někdy to trvá, jindy se zákazník nedočká vůbec. Na českého obchodníka lze poměrně účinně zatlačit, jeho sídlo je totiž takřka na dosah ruky, stejně jako soud či Česká obchodní inspekce. Ale co dělat, když je zboží objednané a již zaplacené u prodejce z jiné země Evropské Unie? Evropské spotřebitelské centrum ukázalo v krátkém videoklipu umístěném na serveru youtube.com, jak to také může vypadat. Muž si objedná přes internet čaj, ale nedočká se jej, ačkoli čajovník konvičku i se šálkem poslal. „Problém je někde na cestě, Evropa je velká a cestou se může zboží ztratit, poškodit. Takových případů řešíme desítky. A třeba námi v klipu použitý čaj se mohl cestou, nadneseně řečeno, vylít nebo vypařit. A pak je pro každého zákazníka otázka, co s tím,“ říká Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci Evropského spotřebitelského centra ČR.
Pak je potřeba, aby se obě strany, zákazník s obchodníkem, dohodly na nějakém vhodném řešení. Jenže je tady jazyková bariéra, někdy obchodník nechce vůbec komunikovat a nehodlá případ řešit s tím, že zákazník se svých práv nedomůže, protože žije v jiném státě.
A právě v této situaci může českým spotřebitelům bezplatně pomoci právě Evropské spotřebitelské centrum, působící při České obchodní inspekci. „Případy někdy nejsou na svém počátku zcela jasné, je potřeba je teprve rozkrýt a zjistit, kde nastala chyba. A tak je vlastně otázka, zda čajovník z našeho klipu čaj vůbec poslal a zda to není jen zákazníkova představa,“ podotýká Ondřej Tichota.
Klip je k vidění na www.youtube.com/watch?v=pveZ6Bqk6kE. Více informací o svých právech na evropském trhu naleznete na stránkách Evropského spotřebitelského centra www.evropskyspotrebitel.cz.