Evropské spotřebitelské centrum

Víc práv pro cestující v letecké dopravě – podle návrhu Komise

Evropská komise dnes oznámila soubor opatření, jejichž účelem je zajistit cestujícím v letecké dopravě v případě zdržení na letišti nová a lepší práva na informace, péči a přesměrování. Zároveň budou zavedeny lepší postupy pro vyřizování stížností a opatření v oblasti prosazování, aby cestující mohli skutečně získat práva, na která mají nárok. Návrh nyní na evropské úrovni čeká dlouhý legislativní proces.

Návrh týkající se práv cestujících v letecké dopravě vyjasňuje šedé zóny zákona a případně zavádí nová práva; úplný seznam uvádí MEMO/13/203.

Místopředseda Komise Siim Kallas uvedl: „Je velmi důležité, aby práva cestujících neexistovala pouze na papíře. My všichni musíme mít možnost se na ně spoléhat v případě, kdy je to nejdůležitější – když nastane problém. Víme, že skutečnou prioritou zdržených cestujících je dostat se domů. Naše úsilí se proto soustřeďuje na informace, péči a efektivní přesměrování. Cílem je co nejrychleji dostat cestující tam, kde chtějí být, a zároveň dát leteckým společnostem dostatečnou dobu na vyřešení problémů.“

Návrh aktualizuje práva cestujících ve čtyřech hlavních oblastech:

1. Vyjasnění šedých zón: práva na informace o zpožděných či zrušených letech; mimořádné okolnosti; práva ve vztahu k významným zpožděním a zpožděním na odbavovací ploše; pohotovostní plány; práva na přesměrování a práva týkající se navazujících letů.

2. Nová práva: v případě změny času odletu; pravopisné chyby ve jménech; nová práva, pokud jde o špatně odbavená zavazadla a požadavky na průhlednost týkající se příručních a zapsaných zavazadel.

3. Prosazování, vyřizování stížností a sankce: posílení dohledu nad leteckými dopravci ze strany vnitrostátních a evropských orgánů (sledování a společná šetření), jakož i u vyřizování stížností a prosazování práv jednotlivců (včetně požadavku, aby letecké společnosti odpověděly na stížnost do dvou měsíců); platební neschopnost.

4. Nepřiměřená finanční zátěž: omezení pomoci; omezení regionálního provozu; sdílení ekonomické zátěže.


Zdroj: Evropská komise