Evropské spotřebitelské centrum

ESC: Ve službách digitální generace

10 000 mladých lidí z různých zemí diskutovalo v říjnu ve Štrasburku o budoucnosti Evropy na Evropském setkání mládeže (EYE 2021). Konkrétní návrhy se týkaly především udržitelnosti a také bezpečnosti života v digitálním světě. V obou oblastech nabízí evropské spotřebitelské právo mladým lidem mnoho možností ochrany a Evropské spotřebitelské centrum Česko je bezplatným kontaktním místem pro otázky typu „Co mám dělat, když mi zruší vlak?“ až po „Mohu vrátit svou online hru?“.

Průzkumy mezi mladými lidmi potvrzují, že ochrana životního prostředí a udržitelnost jsou pro ně důležité. To se odráží v jejich spotřebitelském chování: Stále více se jich při cestování vědomě rozhoduje proti autu a naopak ve prospěch železnice. Stále si rezervují letenky, ale s těžkým svědomím kvůli ochraně životního prostředí – za svůj let se stydí. Zároveň je mobilita v celé Evropě větší než kdy jindy.

Evropská spotřebitelská centra po celé Evropě podporují mladé spotřebitele poskytováním informací o jejich právech při cestování v udržitelných dopravních prostředcích, jako jsou vlaky nebo dálkové autobusy. Odpovídáme na otázky jako například: Co mohu dělat, když je můj vlak z Prahy do Vídně zrušen? Mám nárok na vrácení peněz, pokud má můj autobus z Plzně do Mnichova zpoždění? Někteří členové sítě ESC poskytují také informace o ekologicky šetrných alternativách k letecké dopravě, jako jsou jízdenky Interrail nebo noční vlaky, a vysvětlují, v jakých případech může být kompenzace CO2 dobrý nápad a jak najít důvěryhodné iniciativy.

Tzv. „Generace Netflix“ je již zvyklá mít nepřetržitý přístup k filmům, seriálům, sportovním událostem atd. Kromě placených streamovacích služeb existují i ty bezplatné. Ty se dlouhou dobu nacházely v šedé právní zóně až do rozhodnutí Evropského soudního dvora, které určilo, že každý, kdo streamuje nejnovější filmy a seriály zdarma – ačkoli ví, že je lze sledovat pouze prostřednictvím placených poskytovatelů, se vystavuje trestnímu stíhání.

Pokud jde o hráče online her, ESC informuje o právech při nákupu online obsahu. Obvykle existuje 14denní lhůta na odstoupení od smlouvy při nákupu online. To umožňuje zákazníkům si to rozmyslet, vrátit zboží a získat peníze zpět. U her a podobně je situace jiná. Jakmile člověk poprvé zakoupený online obsah užije, právo na odstoupení od smlouvy zaniká. 

Spotřebitelské právo na úrovni EU hraje roli i v případě influencerů na sociálních sítích. Dvě směrnice platné v celé Evropě ukládají youtuberům, blogerům, autorům videí i na čínské síti TikTok a podobně, aby ve svých příspěvcích při propagaci výrobků či služeb za úplatu uváděli, že jsou za to placeni.

Tento článek vyšel v časopisu dTest 11/2021.