Evropské spotřebitelské centrum

Má smysl kupovat právě takový poukaz?

Blížící se Vánoce by neměly být důvodem k bezhlavému nakupování. Zvažte míru případných rizik především nákupu přes internet, která se nemusí nutně týkat jen doručení zboží, ale také platnosti poukazů, které jsou jako dárky čím dál oblíbenější. Pro vánoční utrácení je vhodné zamyslet se i nad dopadem našich spotřebitelských rozhodnutí na životní prostředí.

Blížící se Vánoce by neměly být důvodem k bezhlavému nakupování. Zvažte míru případných rizik především nákupu přes internet, která se nemusí nutně týkat jen doručení zboží, ale také platnosti poukazů, které jsou jako dárky čím dál oblíbenější. Pro vánoční utrácení je vhodné zamyslet se i nad dopadem našich spotřebitelských rozhodnutí na životní prostředí.

Pokud si dobře neověříte prodejce poukazu, mohlo by obdarovaného čekat nepříjemné překvapení přímo v restauraci, hotelu nebo na jiném místě, kde si chce váš bližní dárek vyzvednout a užít. Nemusel by totiž za vaše peníze dostat nic.

Jeden slovenský server s českou doménou .cz loni před Vánoci využila česká spotřebitelka a jako dárek zakoupila dva poukazy na pobyt v hotelu v Karlových Varech. Jeden voucher její dcera uplatnila úspěšně, ale před nástupem na druhý jí recepční hotelu sdělili, že si pobyt musí zaplatit hotově. Zprostředkovatel totiž hotelu předem platbu neposlal. Spotřebitelka pobyt namístě zaplatila a chtěla následně částku za poukaz vymoci zpět na prodejci poukazů.

Ten sice nejprve slíbil zaslat peníze do 30 dnů, ale neučinil tak. Následně neodpovídal na e-maily a ani nezvedal telefony. V mimosoudní rovině se ani tento, ani řadu dalších případů s tímto slovenským podnikatelem nepodařilo vyřešit.

Podobně jako předmětný zprostředkovatel mohou fungovat i další subjekty. Sice nabízejí služby nasmlouvané u ubytovatelů, restauratérů, cestovních kanceláří a podobně, těm ale ne vždy zaplatí. A i pro spotřebitele je pak těžké získat peníze zpět. Je proto vhodné ověřit si předem zkušenosti ostatních uživatelů v recenzích, které lze najít na internetu, a při podezření nákup dobře zvážit.

 

Opravdu to potřebujete koupit?

Lidé si lámou hlavu s tím, jaké dárky a také kolik jich mají komu dát. Přitom nemusí jít nutně o počet, ale o kvalitu. S vánočními nákupy se poslední dobou pojí také otázka udržitelnosti a ochrany životního prostředí.

A tedy je na místě úvaha nad smysluplností koupě daného výrobku nebo služby a osobní uhlíkové stopy – je potřeba letět na dovolenou na druhý konec světa, nebo lze přemýšlet o českých luzích a hájích? Nemá toho už on nebo ona doma moc na to, abychom jim domácnost plnili dalšími předměty, které možná ani nepotřebují? Nebudou mít děti radost jen 20 vteřin po rozbalení, a pak už si dárku nebudou moc všímat, protože je zajímá něco jiného a už mají tolik hraček, že si s nimi ani nestačí vyhrát?

Nákup dobrého dárku od srce vyžaduje přemýšlení a udržitelnost je jedním z důležitých témat naší doby probíhající klimatické změny. Při předvánočních nákupech přejeme dobrou rozvahu a silnou schopnost nepodléhat svodům reklamy, která by vás přiměla koupit něco, co ve skutečnosti vy ani vaši blízcí nepotřebujete. A naopak přejeme, ať jsou všechny nákupy smysluplné a především bezproblémové.