Evropské spotřebitelské centrum

Jak chytře na slevy Black Friday

(Praha, 27. listopad 2024) Období Black Friday přináší nejen lákavé slevy, ale i rizika podvodů a zavádějících nabídek. Evropské spotřebitelské centrum Česko připravilo praktické tipy, jak získat skutečné slevy a vyhnout se častým nástrahám při online nákupech.

„Lidé by si měli dát pozor, zda je sleva počítána z nejnižší ceny za posledních 30 dnů a zda produkt jinde nevyjde levněji. Tohle unijní pravidlo neplatí pro nákupy mimo Evropskou unii, a proto se vyplatí pamatovat na možné náklady na dopravu nebo celní poplatky, které mohou zdánlivě levné zboží prodražit,“ říká Ondřej Tichota, ředitel Evropského spotřebitelského centra Česko.

Vhodné je uvědomit si, zda člověk věc vůbec potřebuje, zda se nestává jen obětí nákupní horečky, případně závislým na nakupování. Šikovné je připravit si nákupní seznam věcí, které spotřebitel opravdu potřebuje, a držet se ho, aby člověk nepodlehl všem lákavým slevám a neutratil víc, než chce.

Black Friday jsou také žně pro podvodníky – online světem létají phishingové zprávy e-mailem, zprávy sms i přes chatovací aplikace. Lidé by v nich neměli klikat na odkazy, které přišly údajně od známých prodejců, bank nebo doručovatelských společností.

„Platí základní poučka. Pokud nakupujeme poprvé, ať už v e-shopu nebo na profilu na sociálních sítích, vždy si zkontrolujme, kdo je prodávající, zda informuje o našich právech a dává na sebe důvěryhodný kontakt. A věnujte pozornost recenzím,“ připomíná Ondřej Tichota a dodává: „Pokud nabídka vypadá až příliš výhodně, nemusí být skutečná.“

Během výprodejů na Black Friday platí stejná práva jako při běžných nákupech. V EU mají spotřebitelé právo vrátit zboží zakoupené online do 14 dnů. Ale je vhodné si před nákupem ověřit podmínky vrácení, někdy je potřeba zboží zakoupené na česky psaném webu vrátit do jiné země.

Přestože často upozorňujeme na situace, kdy nemusí jít vše podle plánu, pak většina prodejců je férová,“ uklidňuje ovšem Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra, které pomáá spotřčebitelům řešit přeshraniční spory s prodejci z jiných zemí EU, Norska a Islandu. Spory s českými dopravci pomáhají smírnou cestou řešit subjekty mimosoudního řešení sporů ADR.

Více informací o bezpečném nakupování a právech spotřebitelů je na www.evropskyspotrebitel.cz.