Evropské spotřebitelské centrum

ESC: Sedm tipů, jak se nenechat ošidit na dovolené

Na dovolené mnozí lidé ztrácí pozornost a jsou náchylnější k tomu nechat se ošidit prodejci zboží nebo poskytovateli služeb. Evropské spotřebitelské centrum nabízí sedm tipů, na co rozhodně myslet a jak se nenechat napálit především při cestách po Evropě.

  1. Ubytování
    Přijedete do hotelu nebo penzionu a nechtějí vám dát pokoj, který jste si objednali? Je menší nebo s jiným než avizovaným výhledem? Požadujte stejný typ pokoje, případně ubytování v jiném hotelu za srovnatelných podmínek. Máte právo i na cenu, která byla inzerována. Nedostatky v pokoji si vyfoťte pro následnou stížnost.
  2. Zájezd
    Můžete si pojistit storno zájezdu. Pečlivě si předem přečtěte pojistné podmínky, abyste věděli, před čím vás případně pojištění neochrání.
  3. Pronájem vozu v autopůjčovně
    Vůz si při převzetí dobře prohlédněte a případná poškození karoserie si nafoťte. Totéž při vrácení vozu. Vůz vraťte nejlépe osobně proti písemnému potvrzení (protokol) o předání vozu v souladu se smlouvou a bez nových poškození. Tak budete mít důkazy o tom, že jste auto nepoškodili, i kdyby autopůjčovna tvrdila opak.
  4. Letecká doprava – zpoždění a zrušení letu
    Pokud je váš let zrušen nebo významně zpožděn, máte právo na bezplatnou péči ze strany dopravce v podobě občerstvení a případně ubytování po dobu nezbytně nutnou. Můžete mít právo na náhradu škody ve výši 250–600 eur v závislosti na vzdálenosti letu, pokud zrušení nebo zpoždění letu bylo způsobeno vinou na straně dopravce.
  5. Letecká doprava – zavazadla
    Pokud je vaše zavazadlo poškozeno, zpožděno nebo ztraceno, můžete požadovat náhradu skutečně vzniklé škody až do výše zhruba 35 000 Kč. U příslušné přepážky na letišti vyplňte zprávu PIR a nejlépe obratem písemně kontaktujte dopravce i s kopií účtenek od věcí, které se ztratily nebo které jste si potřebovali zakoupit v místě pobytu namísto těch zpožděných.
  6. Vlak, autobus, trajekt
    Pamatujte na svá práva také při významném zpoždění nebo zrušení spoje v železniční, autobusové a vodní dopravě. Můžete mít právo na občerstvení a v případě potřeby i ubytování, případně na slevu z ceny dopravy či odstoupení od smlouvy a vrácení peněz.
  7. Zdraví a pomoc
    Pokud jste ze zákona pojištěni, máte právo na rychlou zdravotnickou pomoc v souladu s právními předpisy státu, ve kterém jste ošetřováni. Je vhodné se připojistit. V mnoha zemích budete pravděpodobně muset hradit náklady na ošetření předem. Uschovejte si faktury a účtenky. Zapamatujte si celoevropské telefonní číslo 112 pro situace, kdy potřebujete policii, hasiče nebo zdravotnickou záchrannou službu.

Mobilní aplikace ECC-Net Travel

Svá spotřebitelská práva pro cestování v EU si také můžete stáhnout do svého mobilního zařízení – stáhněte si mobilní aplikaci „ECC-Net: Travel“. Najdete v ní i fráze v 25 jazycích Evropy, a to pro konkrétní situace, ve kterých se můžete ocitnout, a také kontakt na ambasády ČR. Je zde kontakt i na Evropské spotřebitelské centrum, které bezplatně pomáhá řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu. Více na www.evropskyspotrebitel.cz.