Evropské spotřebitelské centrum

Dárky pro děti aneb digitální Vánoce

Samotný pojem „digitální obsah“ může leckoho vyděsit, a tak ho trochu osvětlíme z pohledu vašich práv při jeho nákupu a po něm. Může jít o hry pro elektronická zařízení nebo o různé herní doplňky, jako je třeba digitální měna používaná pro nákupy v rámci her. Děti by možná pod stromečkem rády viděly nějakou novinku na disku v krabičce nebo v podobě poukázky s kódem ke stažení online, ale třeba se jim nakonec nebude líbit nebo nebude fungovat. Co pak?

Pokud kupujeme pro děti hru z herního obchodu v krabičce na disku z e-shopu a zjistíme, že jde o nevhodný dárek, a chceme využít možnosti zboží vrátit ve lhůtě 14 dnů dané zákonem, je možné tak učinit pouze, pokud plastová folie, kterou je krabička obalena, nebyla porušena.

Pokud jdeme pro dárek do kamenné prodejny, někteří prodejci nabízejí možnost vrátit zboží, pokud nebyl porušen obal, nicméně toto není zákonná povinnost a je nutné se předem informovat, zda pozdější vrácení skutečně umožní.

Ačkoli to nebývá běžné, i digitální obsah, jako jsou právě videohry, může být vadný a nemusí fungovat. Tuto vadu lze zjistit prakticky jen při porušení obalu a vyzkoušení, ale je možné ji u obchodníka reklamovat. Prodejce odpovídá za vady videohry i za tzv. kompatibilitu, tedy za to, že digitální obsah funguje na zařízení, pro které byl určen, i podle jím uvedených informací, například na obalu nebo na internetových stránkách.

Pokud jste již porušili obal a Vaše dítě o dárek po vyzkoušení zájem nemá, ale zboží nevykazuje žádnou vadu, nabízí někteří prodejci možnost výkupu použitých videoher. Tento postup nevychází z práva, je čistě praktický.

Rozhodnou-li se rodiče zakoupit dětem nebo sobě herní itemy (čti ajtemy) ve formě kódů či digitálních poukázek, měli by brát na vědomí, že odstoupit od smlouvy v těchto případech nemohou, protože k plnění dojde v okamžiku doručení kódu nebo poukázky k tomuto digitálnímu obsahu. Jde totiž o situaci, kdy digitální obsah nebyl dodán na hmotném nosiči, nýbrž elektronicky na dálku. Jedinou výjimkou by byl případ, kdy by vás o této skutečnosti (tedy že odstoupit nemůžete) prodejce neinformoval.

Pozor si také dávejte, pokud na Vánoce kupujete elektroniku, především pak herní konzole tzv. nové generace, kterých se výrazně dotkla pandemická situace v Asii související s nedostatkem čipů na trhu. Pokud se podaří již tak poměrně nedostupnou konzoli sehnat, může se stát, že případnou reklamaci nebude možné řešit výměnou, ale pouze opravou nebo vrácením peněz – právě kvůli nedostatku kusů na trhu.

V tomto kontextu je dobré dodat, že i v těchto případech, kdy může být vyřízení reklamace logisticky ohroženo nikoli na straně prodejce, má prodejce stejně jako u kteréhokoli jiného zboží povinnost rozhodnout o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů, a reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění.


Tento článek vyšel v časopisu dTest 12/2021.