Evropské spotřebitelské centrum

Další trik online seznamek

Nekalé praktiky některých online seznamovacích serverů pokračují. Varujeme všechny seznámení chtivé, že vedle umně skrývaného automatického prodlužování členství na zkoušku je zde nová praktika – namísto kupříkladu 150 Kč bývá spotřebitelům z platební karty strženo více než 8000 Kč. Opakovaně zdůrazňujeme, že je důležité se před každým nákupem na internetu přesvědčit, za jakých podmínek dochází k využití nabízených služeb. Ne vždy je nabídka tak výhodná, jak se zdá.

Některé online seznamovací servery opět ve zvýšené míře zaměstnávají Evropské spotřebitelské centrum případy jejich klientů, kteří se nevědomky upsali k členství s velmi vysokým poplatkem. Jeden z nich svůj problém popsal stručně:

„Zaplatil jsem si u teto společnosti dnes VIP členství dle nabídky 159 Kč a z účtu mi zmizelo přes 8000 Kč. Chci okamžitě členství zrušit, aby mi nestrhávali každý měsíc tuto částku. Registroval jsem se přes internet a na mé e-maily nikdo neodpovídá.“

Tento český spotřebitel se zaregistroval na britské online seznamce, která nabízí své služby v češtině. Použil k tomu svůj mobilní telefon, kde jasně stálo, že 12 měsíců 159,99 Kč (stejně jednoznačně je to uvedeno u verze daného webu pro stolní počítače a notebooky). Nicméně okamžitě po platbě svojí platební kartou zjistil, že mu bylo strženo 8319 Kč!

Při velmi podrobném prozkoumání a větší míře snahy se spotřebitel může dočíst, že 159.99 Kč je částka na jeden týden při registraci na 12 měsíců, tedy 52 týdnů. K této informaci se dostane teprve při platbě kartou, pokud si všimne skoro nečitelného textu o podrobnostech produktu.

Podnikatel argument o klamavém uvedení ceny odmítl. Zároveň podnikatel odmítl odstoupení klienta od smlouvy zaslané v řádné 14denní lhůtě, a to mimo jiné proto, že klient podle něj v obchodních podmínkách výslovně souhlasil s tím, že začne služby využívat okamžitě, tedy před koncem lhůty na odstoupení od smlouvy.

V současnosti se Evropské spotřebitelské centrum snaží dosáhnout mimosoudního řešení tohoto sporu. První možností, kterou by měli spotřebitelé ovšem v takovýchto případech zkusit je chargeback u banky, která vydala kartu, jíž byla služba uhrazena. Velmi vhodné je při každém nákupu na internetu pořizovat si print screeny obrazovky či displeje, které pak lze použít jako důkazy ohledně průběhu registrace pro případný spor.

Ovšem lepší než se zpětně domáhat vrácení částky stržené z platební karty, je vhodné věnovat se prevenci. Záleží vždy na podmínkách, za nichž byla smlouva nejen uzavřena, ale také ukončena. Při registraci na internetové seznamce je potřeba věnovat maximální možnou pozornost uvedené ceně a období, na které je tato cena platná, způsobům ukončení smlouvy, odstoupení od smlouvy apod.