Evropské spotřebitelské centrum

Výročí zákazu zeměpisného blokování

Letošní vánoční dárky budou lidé zřejmě nakupovat především online a je jistě dobrou zprávou, že nové předpisy EU zakazující neoprávněné zeměpisné blokování při nákupu online platí již téměř dva roky – výročí připadá na 3. prosince. Spotřebitelé díky evropskému nařízení získali snadnější přístup ke zboží a některým službám při nákupu napříč hranicemi členských zemí Unie. Neznamená to ovšem, že zahraniční podnikatelé musí objednané zboží poslat do země spotřebitele. Ten si může například nechat zboží zaslat na adresu v zemi podnikatele.

Podnikatelé již nemohou odmítnout prodat zboží nebo zamezit přístup ke svým internetovým stránkám uživatelům z jiné země EU, Norska, Islandu a Velké Británie. Nemohou je také automaticky přesměrovat na jazykovou verzi země, ve které se spotřebitelé nacházejí (pokud s tím spotřebitel nevysloví souhlas).

Je také zakázáno používat formuláře, které brání osobám z jiných zemí Evropské unie v zadávání údajů.

Zavedení zákazu zeměpisného blokování ovšem neznamená, že by v zemích EU měly platit stejné ceny. Nařízení však spotřebitelům zaručuje přístup k cenám nabízeným v jiných zemích EU a Evropského hospodářského prostoru. To znamená, že pokud má podnikatel českou verzi webu s vyšší cenou zboží než například v italské mutaci, pak nesmí českého spotřebitele automaticky přesměrovat na českou verzi, ale musí mu umožnit nakoupit i v italské verzi.

Není ale povinen zboží přepravit do země spotřebitele. Pokud to spotřebiteli nenabídne, může si spotřebitel zboží vyzvednout osobně nebo se dohodnout na způsobu a místě dodání v zemi obchodníka. Například lze zboží zaslat na adresu kamarádů žijících v Itálii nebo si je osobně vyzvednout. Pokud prodávající souhlasí, může si spotřebitel zajistit individuální doručení do své země.

Prodávající může určit způsob platby. To například znamená, že může označovat typy a kategorie karet, které přijímá. Neměl by však odmítnout spotřebiteli provést transakci na základě země zřízení  platebního účtu nebo země, kde byla vydána platební karta spotřebitele.

Zákaz zeměpisného blokování se nevztahuje na:

  • audiovizuální služby, které mohou být poskytovány na základě územních licencí
  • finanční služby – včetně platebních služeb (např. možnost otevřít si bankovní účet);
  • dopravní služby (např. prodej letenek).

Evropské spotřebitelské centrum je kontaktním místem pro nařízení o tzv. geoblockingu. V průběhu uplynulých dvou let však zaznamenalo jen několik stížností na nedostupnost verzí stránek určených pro jiné země nebo na to, že podnikatel odmítl prodat zboží českému spotřebiteli. Pokud nastane spor s internetovým prodejcem, mohou ho spotřebitelé řešit i prostřednictvím platformy ODR pro mimosoudní řešení sporů online: https://ec.europa.eu/consumers/odr.