Evropské spotřebitelské centrum

Pozor na storno poplatky při rušení ubytování

Stále více lidí si dnes organizuje svou letní dovolenou nezávisle na cestovních kancelářích. Zakoupit výhodnou letenku a rezervovat hotelový pokoj přes internet je snadné. Málokoho již dnes překvapí, že např. zakoupená letenka nízkonákladové společnosti je nevratná. Nejinak je tomu často i u pobytu v hotelu.

„Lidé pobyt ruší ze zdravotních či jiných důvodů, ale ty nejsou většinou pro poskytovatele ubytování nebo pro zprostředkovatele nijak rozhodující. Někdy zákazník objednávku zruší a pak se teprve doví, že má platit storno poplatek. A to už je pozdě,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra, které se zabývá právy spotřebitelů při nakupování služeb a zboží v jiných zemích Evropské unie, Norsku a na Islandu.

Na podmínky storna by se spotřebitelé měli zaměřovat se stejnou pečlivostí, kterou věnují vybavenosti ubytovacího zařízení nebo jeho poloze. Dobří poskytovatelé ubytovacích služeb tyto informace jasně zobrazují vedle ceny pokoje. Někteří také nabízejí možnost bezplatného zrušení rezervace, pokud zákazník zaplatí za pokoj vyšší cenu. „Pokud podmínky zrušení nenaleznete přímo v blízkosti ceny, je to signál, aby si spotřebitel dával obzvláště pozor a na tuto okolnost se zaměřil v obchodních podmínkách, které má v rezervaci odsouhlasit,“ vysvětluje Ondřej Tichota.

Může být výhodné využít internetové servery porovnávající ceny ubytování v jednotlivých hotelích, podobně jako u letecké dopravy, avšak rovněž platí, že ani zde by cena neměla být jediným kritériem pro rozhodnutí spotřebitele, ač se jedná o kritérium významné.

Je důležité upozornit na to, že smlouva o ubytování se řídí právem země poskytovatele služby. Někdy je sice možné výši stornopoplatků po právní stránce rozporovat, vždy je však výhodnější věnovat pozornost prevenci.

Tento čláňek vyšel v červenci 2012 ve spotřebitelském časopisu dTest v červenci 2011.