Evropské spotřebitelské centrum

Nejčastější podvody na internetu

Každý osmý Evropan se už někdy setkal s internetovým podvodem. Každý dvanáctý čelil krádeži osobních údajů. Stačí být chvilku nepozorný při využívání on-line služeb na vašem počítači nebo mobilním telefonu. Europol uvádí, že zločinci na celém světě ročně oberou uživatele internetu o 9454 miliard korun, což převyšuje zisk z obchodu s marihuanou, kokainem a heroinem dohromady.

Síť Evropských spotřebitelských center (ESC) se podívala podrobněji na to, s jakými podvody se nejčastěji setkávají spotřebitelé, kteří se na ni obracejí. Zejména jde o weby a inzeráty nabízející levnou elektroniku či ojeté vozy z jiných zemí EU, a dále o nabídky služeb na zkoušku zdarma, phishing, seznamky nebo podvodné prodeje vstupenek na sportovní a kulturní události.

Jak takové podvody vypadají? Především velice důvěryhodně. Podvodníci si dávají stále víc záležet.

S některými výše uvedenými typy podvodů jsme vás již v dTestu podrobněji seznámili. Sílícím fenoménem je online nabídka padělaného zboží. Spotřebitel najde velmi dobrou cenovou nabídku na webu vyhlížejícím jako e-shop oficiálního distributora. I webová adresa vypadá věrohodně a nižší cena je odůvodněna tím, že daný e-shop je outlet. Spotřebitel si objedná zboží a zaplatí převodem. Jenže společnosti provozující takový e-shop mají obvykle sídlo mimo Evropskou unii, a když zboží dorazí do některého z členských států, může být zabaveno celními úřady a zničeno. Spotřebitelé tak přijdou o peníze, a když se pak snaží kontaktovat prodejce, zjistí, že kontaktní údaje jsou také falešné. Přitom v některých členských státech je samotný nákup padělků považován za trestný čin. Navíc některé napodobeniny, například léčiv a náhradních dílů do automobilů, jsou životu nebezpečné.

Před blížící se zimní olympiádou je snad dostatečným varováním případ spotřebitele, který na Hry v Londýně koupil vstupenky pro své blízké za 3000 eur. Vstupenky mu však nebyly doručeny. Ukázalo se, že nakupoval u neautorizovaného distributora, který už stihl prodat 15 až 20 tisíc vstupenek a inkasoval kolem 5 milionů eur. Naštěstí hodně podvedených lidí dostalo své peníze zpět od poskytovatelů svých platebních karet, a to prostřednictvím operace zvané chargeback. Jak jsme už v minulosti radili, platba kartou se při nákupu na internetu může vyplatit, i když i tady je potřeba být obezřetný.

Buďte při nákupech opatrní a neznámé prodejce si dobře prověřte. Návod, jak na to, najdete na www.evropskyspotrebitel.cz/podvod.

 

Článek vyšel v lednu 2014 ve spotřebitelském časopisu dTest.