Evropské spotřebitelské centrum

Nákup léčiv na vlastní pěst nese rizika

Otázku, jakou v poslední době řeší nejvyšší představitelé Česka a odborná veřejnost, tedy, zda začít využívat v Evropě dosud neprověřenou a neschválenou vakcínu či údajné léky proti nemoci Covid-19, musí řešit na denní bázi také běžní čeští spotřebitelé. Je vhodné mít se na pozoru a neuspěchat nákup údajně až „zázračných“ léčiv či zdravotnických pomůcek a roušek nebo respirátorů nabízených v pěkně vypadající reklamě, doprovázené údajným doporučením jakéhosi muže či ženy v bílém plášti. Takových inzerátů je plný internet a společenské časopisy. Řada lidí se již napálila.

Neověřené či neschválené preparáty mohou mít svá rizika. Pokud ne zdravotní, pak určitě finanční. Dokládají to případy, s nimiž se setkává Evropské spotřebitelské centrum (ESC) a další spotřebitelské organizace a v nichž spotřebitelé přicházejí často o tisíce korun, které jim při odstoupení od smlouvy neféroví prodejci nechtějí vrátit.

Již rok se objevují případy podvodů s dezinfekcemi při nákupu online u neověřených prodejců (spotřebitel obdrží jen ovoněnou vodičku) či respirátorů a roušek (jsou nekvalitní nebo vůbec nechrání). Jindy spotřebitel neobdrží nic. Podobné praktiky lze v současnosti očekávat u neférových prodejců i v oblasti prodeje samotestů na přítomnost koronaviru v těle.

Je potřebné se před nákupem informovat o tom, kdo je prodávajícím, jak dlouho je e-shop zřízen a jaké jsou zkušenosti jiných nakupujících. K tomu poslouží všeobecné obchodní podmínky prodejce a  internetové vyhledávače. Obecně mohou lidé použít postup k ověření prodejce dostupný na webu ESC www.evropskyspotrebitel.cz/podvod.

Nadále se objevují také inzeráty v tištěných médiích, lákajících na nákup například narovnávačů palců, magnetických vložek do bot, olejíčků do uší a údajně armádních brýlí, zkvalitňujících zrak. V inzerátech běžně figuruje pouze telefonní číslo pro objednávky a nejsou uvedeny informace o prodávajícím, internetové stránky pro další informace a podobně. V inzerátech vyobrazení a citovaní lékaři mnohdy nejsou skuteční. Zboží sice přichází ze skladu v České republice, ale prodávající může mít sídlo v jiné zemi EU nebo mimo Unii. Doručený balík se zbožím neobsahuje ani fakturu ani obchodní podmínky.

Běžně se děje, že když spotřebitel není s kvalitou spokojen, odstoupení od smlouvy pošle i s produktem na adresu odesílatele uvedenou na původní zásilce. Jenže balíček se vrátí jako nepřevzatý. Zákaznická linka odpovídající podporu nenabízí, případně na vyžádání zašle informace o podání reklamace, kde mohou být pro zaslání zboží uvedeny i tři různé adresy ve třech různých zemích. Spotřebitel tak přichází obyčejně o tisíce korun.

Proto důrazně doporučujeme před nákupem vyhledat ohlasy na různé zdravotnické pomůcky a preparáty v internetových diskusích a v neposlední řadě se poradit s ošetřujícím lékařem.

 

Tento článek vyšel v časopisu dTest 4/2021.