Evropské spotřebitelské centrum

Na seznamkách buďte opatrní

Evropské spotřebitelské centrum se setkává se stále narůstajícím počtem stížností týkajících se seznamek, tedy webových stránek, které nabízejí pomoc při hledání partnera či partnerky. Někteří uživatelé jsou nepozorní a dostávají se do problémů, ze kterých nevede snadná cesta ven.

Pokus o seznámení přes internet se někdy neobejde bez rizika, zvláště pokud se spotřebitel nechá zlákat nabídkou neseriózního prostředníka. Evropské spotřebitelské centrum (ESC) připravilo několik doporučení, která mohou pomoci rizika omezit.

Komu svěřujete citlivá data

Při seznamování je obvykle nutné prozradit řadu osobních dat, proto se nejen seznamte s podmínkami ochrany osobních údajů u příslušného provozovatele, ale především si předem co nejlépe ověřte, do jaké míry je provozovatel důvěryhodný. Zveřejňuje seznamka přesná a úplná data o tom, kdo ji provozuje? Jaké jsou zkušenosti uživatelů, kteří se zde registrovali před Vámi?

Podobně jako při nákupech online je i zde opatrnost namístě. Rady, jak poznat podvod na internetu, naleznete na www.evropskyspotrebitel.cz/podvod.

Než se zavážete k placení, přemýšlejte

Řada online seznamek, využívaných Čechy a mnohdy provozovaných i subjekty z jiných zemí EU, nabízí placené formy členství, které zpřístupní uživateli dodatečné funkce. Než ale zakoupíte přístup k placeným funkcím, přečtěte si důkladně podmínky služby. Řada služeb se totiž bude automaticky prodlužovat a po uplynutí předplaceného období budou opětovně strženy peníze z platební karty, pokud službu nevypovíte.

Někteří uživatelé se pak v tomto případě obracejí na ESC s otázkou, zda mohou peníze stržené za další např. půlrok dostat zpět, když službu dále nechtějí využívat. Jejich situace je ale někdy neřešitelná.

Někteří provozovatelé seznamek mohou záměrně nedostatečně informovat o podmínkách a cenách služeb. V takovém případě jim může být uložena sankce ze strany České obchodní inspekce, respektive dozorových orgánů v zemi sídla provozovatele. „Pokud takové nekalé obchodní praktiky zjistíme, budeme je tvrdě postihovat,“ ujišťuje Vladimír Velčovský, ústřední ředitel ČOI, při které Evropské spotřebitelské centrum ČR působí.

Tento článek vyšel v květnu 2013 ve spotřebitelském časopisu dTest.